? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Jumaat, 19 Jun 2009

Macam-macam ragam


Ragam 1 : Adaptasi dari peristiwa sebenar seorang sahabat yang di tokok tambah untuk mengukuhkan sebuah penceritaan.

"Murid-murid semua....ini bentuk apa?"tanya seorang guru wanita ketika mengajar mata pelajaran PSV.

"Triangle.....," jawab murid tahun 3 serentak. Guru wanita tersebut mengecutkan dahinya yang seluas dahi Datuk Siti Nurhaliza.

"Ya triangle dalam bahasa Inggeris...dalam bahasa melayu pula...ini bentuk apa murid-murid?" tanpa putus asa guru itu menyoal.

"Triangle...," murid-murid menjawab menggemakan ruang kelas 3 Aktif.

"Ini bentuk segi tiga murid-murid....bentuk apa ulang sekali lagi,"guru berumur awal 30 an itu makin semangat menyoal.

"Triangle....," murid-murid tahun 3 Aktif juga makin bersemangat menjawab menyaingi guru kelas mereka.

"Baiklah murid-murid...sekarang cikgu nak kamu semua lukis bentuk segi tiga ini pada kertas lukisan yang cikgu beri tadi," cikgu berbadan kecil molek itu menoktahkan kekeliruan yang jelas terpampang di rautnya.

"Lukis bentuk triangle ka cikgu?" soal Adam selaku ketua kelas mewakili rakan sekelasnya.

"Ya...ya...lukis bentuk triangle ini," kali ini giliran guru wanita itu pula yang menjawab soalan muridnya sambil mimik muka hampa menyeluruhi wajahnya. Pandai sungguh anak muridnya bertutur bahasa orang lain sehingga tidak tahu bahasa ibunda.

Nampaknya Hang Tuah lupa menyambung kata-katanya,

'Takkan melayu hilang di dunia maka bahasa melayu juga takkan hilang di dunia'

Ragam 2 : Peristiwa sebenar diri ini yang diolah serba sedikit perbualan demi menampung lompang kehilangan dialog asal.

"Nampaknya hanya beberapa orang sahaja yang dapat 5A pada peperiksaan pertengahan tahun pada kali ini," kata guru kelas tahun enam kepada seorang lagi guru yang juga mengajar tahun enam.

"Murid-murid yang setakat 4A tak mampu dibantu cikgu kerana markah untuk mata pelajaran yang lagi satu terlalu rendah," guru bahasa melayu menambah fakta.

"Sarah juga hanya sekadar cukup-cukup makan sahaja untuk dapat 5A," ujar guru kelas tahun enam kepada rakan sekerjanya.

"Mohd Darus pula hanya kerana bahasa melayu maka mampu untuk dapat 4A 1B sahaja," keluh guru bahasa melayu.

"Susahlah nak mengajar karangan kepada budak-budak ni....sudah diberi isi dan idea pun masih tidak mampu menghuraikan ayat untuk membentuk karangan," guru bahasa melayu masih meluahkan kegusaran hatinya sejak dahulu lagi.

Perbualan dua guru itu kuteliti sambil tangan rancak menyiapkan e-pelaporan setengah tahun j-QAF untuk ditinggalkan kepada GPI untuk dihantar kepada PPD ketika aku menghadiri KISSM di Jitra kelak.

Nampaknya lain kali aku perlu menghantar mesej melalui sistem pesanan ringkas menggunakan bahasa melayu kepada Mohd Darus untuk memantapkan kembali bahasa melayunya. Agar dia dapat meraih 5A dalam UPSR akhir nanti.
Ragam 3 : Ibu dan anak. Diaolog diubah agar penghayatan cerita dapat menimbulkan kesan kepada pembaca.

"Hang pi berapa lama pula kali ni?" soal mak kepada anak sulongnya.

"2 minggu lebih," jawab anak perempuannya sambil sibuk menambah pakaian ke dalam beg yang masih berbaki pakaian sejak pulang dari IPGM dan BTN.

"Lama juga noh," kata mak yang hanya sempat bertemu sekejap cuma dengan anak yang sering berpisah dengannya sejak dari kecil.

"Macam tu lah mak kerja dengan orang...hidup ini perjuangan tanpa noktah selagi bernyawa," kata anak perempuan yang sering mengambil nilai ketabahan maknya yang menempuh kepayahan sejak dari kecil.

Pilu kerana maknya kini mengharapkan dia untuk ke mana-mana menghilangkan kebosanan seharian berada dan melakukan rutin kerja rumah.

Pada sebuah kisah, kejadian dan tragedi yang realiti dapat di sampaikan ceritanya dengan penokok tambahan dari pencerita agar realiti itu cepat tersebar dan menjadi sensasi.

Penambahan untuk menjadikan ia iktibar dan tidak lari dari fakta dan sejarah masih boleh diterima.

Namun, jika ia mencicirkan fakta dan membuang sejarah sehingga menimbulkan fitnah membuatkan orang percaya hanya Penguasa tertinggi mampu menghukum dengan adilNya.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...