? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Sabtu, 27 Jun 2009

Jodoh...Bertemu sebentar cuma


Terkesan juga rasa hati apabila membaca berita seorang doktor menyelamatkan wanita Iran berusia 26 tahun yang terkena tembakan sesat semasa tunjuk perasaan di Teheran Sabtu lepas.

Kesannya kerana satu lagi negara arab yang dikatakan akan menjadi sasaran Israel dan Amerika untuk menjayakan misi pembinaan Kuil Sulaiman. Di samping untuk mengaut hasil bumi negara yang kaya minyak itu. Dikatakan bahawa ini merupakan bibit-bibit Iran pula bakal jatuh ke tangan mereka. Sejauh mana ramalan para penganalisis politik yang bertauliah dan tidak masih belum dapat disahkan lagi. Namun sebagai saudara seakidah tetap mendoakan kesejahteraan dan keselamatan saudara-saudara di sana.

Melalui berita itu juga teringat pada novel karangan Randa Ghazy tentang Palestin. Kisah remaja-remaja Palestin yang merempat di bumi sendiri dan bertemu sehingga mewujudkan keakraban. Selitan babak seorang watak yang jatuh cinta pada seorang gadis terkena bedilan yang dibawa ke hospital untuk diselamatkan hanya mampu melihat gadis tersebut dalam masa beberapa jam sahaja. Dia yakin bahawa antara mereka tiada jodoh.

Tiba-tiba diri ini terkenangkan rakan-rakan yang kematian suami di usia muda. Suami pergi tanpa meninggalkan zuriat. Bagaimanakah agaknya perjalanan mereka seterusnya dan langkah samada berkahwin lain atau tetap bersendiri kerana setia pada cinta yang pertama tidak pula kuketahui.

Perbualan dengan 2 sahabat sebentar mengimbau ketabahan senior di Mesir yang kematian suami akibat kemalangan dan sakit. Menyayat hati kerana suami pergi ketika anak dalam kandungan dan ada juga yang anak masih kecil mengenal dunia. Diri pernah bersama seorang kakak ketika di Kaherah yang kehilangan suami dan mendengar cerita saat-saat berpisah nyawa dengan suami tercinta. Di samping menyelami perasaan dan mengambil contoh teladan kesabaran dan ketabahan beliau mengharungi dan mejalani kehidupan. Dia sering bercerita memori bersama suami yang dikatakannya terlalu baik namun tanpa setitik airmata yang terbit. Aku kagum pada ketabahan itu.

Allah memang Maha Adil kerana Dia memberikan sesuatu mengikut hamba-Nya samada mampu atau tidak memikulnya. Insan-insan di atas adalah antara sebahagian insan yang mampu menanggung perpisahan dengan orang dicintai samada dalam keadaan tiada jodoh langsung atau jodoh hanya sementara.

Ketabahan mereka berdasarkan cinta yang teguh pada Ilahi. Cinta pada orang yang dicintai berdasarkan cinta Ilahi. Bersebabkan itulah maka mereka sabar dan redho pada ujian Allah Taala. Aku juga kagum pada insan yang yakin akan bertemu jodoh di syurga kelak.

Mencintai Allah bakal ke syurga...
Mencintai kerana Allah juga menjejaki jalan penghuni syurga...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...