? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Rabu, 24 Jun 2009

Retak menanti pecah


"Akak...tak tau camne nak baikkan diorang berdua tue..dah macam-macam cara kita buat," ujar P padaku di Subuh yang damai.

"Kita sudah usaha sekarang masanya untuk berdoa dan menyerahkan kepada Allah pula la P," aku menjawab soalan P secara tenang agar tidak timbul salah sangka pada hubungan yang kian runcing ketika ini.

"Tu la akak...saya berharap agar diorang dapat berbaik semula seperti dahulu," doa P selaku sahabat merangkap ahli bait Nuha Amani.

Harapkan panas hingga ke petang rupanya hujan menyimbah bumi di tengahari. Begitulah fenomena alam yang sinonim dengan kehidupan seorang manusia. Perhubungan yang baik di permulaan makin retak kerana sedikit salah faham. Emosi dan tabiat manusia yang berbeza menjadikan salah faham itu punca kepada keretakkan sebuah ukhuwah.

Itu cerita retak di pertengahan. Ada juga perhubungan yang gagal dibina sejak di permulaan. Pastinya kerana sikap, emosi dan ketidakmatangan memainkan peranan.

Itu hanya cerita perhubungan yang retak dalam konteks yang kecil.

Kecil-kecil lama-lama menyemarak dapat membakar sebuah rumah dan hutan.

Begitulah juga dengan hubungan antara manusia yang bermula dari individu membentuk komuniti sehingga terbina satu negara. Dilangkaui dengan hubungan dengan manusia luar dari sempadan negara. Begitu juga dengan hubungan yang terikat atas dasar satu akidah dan agama di mana persaudaraan yang ditekankan dalam agama Islam yang suci ini.

Dipandang dari sudut suruhan Allah itu sendiri iaitu gandaan pahala solat jemaah yang menghendaki saf dirapatkan sehingga bersentuh bahu dan kaki antara para jemaah dapatlah dihuraikan bahawa ukuwah itu memang tuntutan penting dalam Islam.

Namun ramai antara kita yang lupa pada tuntutan yang satu ini kerana masing-masing sibuk mempertahankan ego dan ideologi masing-masing. Walhal di sebalik renggangnya ukhuwah ini ada mata-mata manusia luar yang dengkikan pada umat Islam yang senantiasa mengharapkan perpecahan umat ini. Ia sama seperti syaitan yang cuba meneroboskan diri antara celahan ruang saf yang tidak rapat.

Mungkin perpecahan hanya sekadar manipulasi cerita dari sumber-sumber berita dunia yang tidak telus. Mugkin juga sememangnya ada pihak-pihak yang sudah dibeli untuk mengadaikan negara pada serangan pihak musuh. Juga mungkin ada kemungkinan lain yang masih tidak terhurai kerana pendeknya akal manusia melangkaui peristiwa yang tidak nampak di depan mata.

Belajarlah dari sejarah beberapa kejatuhan negara Islam di dunia kerana perpecahan umat Islam dalam negara itu sendiri. Bersikap terbuka dan bertolak ansur antara umat untuk mengenepikan anasir luar yang hanya menunggu peluang memusnahkan dan mengaut hasil bumi yang bernilai. Di samping untuk merealisasikan cita-cita bagi membina kembali kuil penyembahan di mana pembinaannya memakan ruang sehingga beberapa buah negara majoritu umat Islam.

Umat Islam sudah ramai mengetahui tentang fakta itu namun ia hanya sekadar informasi untuk sekadar dilupakan pada sesetengah umat kerana mereka hidup umpama lali diberikan dadah. Sogokkan kemewahan dunia yang diberikan melaghakan pada semua rancangan jahat puak-puak yang dilaknat Allah itu.

Musuh utama kita adalah zionis dan konco-konconya.
Bukannya saudara sesama akidah yang hidup satu bumbung negara.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...