? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Isnin, 29 Jun 2009

Akauntabiliti + Amanah

Ramai yang tersenyum apabila nama dipanggil untuk mengambil surat tawaran pelantikan sebagai guru sandaran terlatih siswazah pada petang tadi.

Seorang rakan menyatakan ketidaksabaran untuk melihat digit gaji dalam surat tersebut. Kemungkinan ada pelbagai perancangan untuk keluarga dengan gaji pertama yang bakal diperolehi beberapa bulan lagi.

Bagi siswazah yang baru bekerja ini seronok dan berpuas hati mendapat angka gaji sebegitu kerana itu adalah nilai keringat untuk memperolehi ilmu dan segulung ijazah sehingga dapat berbakti mencurahkan ilmu kepada anak murid. Tunggu sahaja 2 atau 3 tiga tahun lagi angka itu sudah tidak mencukupi dan berharap akan ada kenaikan kerana perbelanjaan kehidupan semakin meluas. Itulah manusia yang punyai tahap kepuasan tanpa sempadan. Namun hakikat mencukupkan kekurangan adalah keberkatan Allah taala. Itu yang sering kita lupa sebagai hamba-Nya.

Diri ini tidak terlalu gembira dengan digit gaji tersebut kerana merenungkan bulan-bulan mendatang yang akan kosong tanpa gaji. Perit juga rasanya untuk melangsaikan bayaran kereta, minyak kereta, bil Broadband, pinjaman pelajaran, bil api dan sebagainya. Mujurlah tiada barang yang dibeli secara bayaran ansuran. Ada tawaran pinjaman dari satu bank namun tidak sanggup rasanya menambah lagi hutang dalam senarai peribadi. Maka pengalaman 25 qirsh dalam poket dapat hidup di negara orang, inikan pula di negeri sendiri kujadikan hujah kepada seorang rakan yang dapat kuadaptasi melalui liku-liku ini. Sedangkan cacing dalam tanah mampu hidup inikan pula manusia yang berakal.

Disebalik keriangan memandang digit dan bakal mendapatnya sebenarnya ada perkara yang terpundak di bahu. Jika dapat direalitikan perkara itu rasanya akan menyengetkan sebelah bahu. Ia adalah akauntabiliti dan amanah bukan sahaja kepada murid-murid malah ibu bapa mereka dan sekolah. Itu yang mungkin dilupakan seketika oleh guru-guru yang sedang berkursus sekarang ini untuk melarikan diri sebentar dari bebanan kerja di sekolah.

Namun amanah sering mengekori kita bukan sahaja sebagai pekerja malah hamba kepada tuhan dan manusia kepada manusia dan makhluk lain.

Sejauh mana sebagai hamba kita menunaikan amanah yang dipertanggungjawabkan sebelum dilahirkan ke bumi?

Sejauh mana sebagai manusia kita menunaikan amanah kepada ibu bapa, suami, isteri, anak-anak, keluarga, guru-guru, sahabat, jiran dan manusia lainnya?

Sejauh mana kita sebagai makhluk menunaikan amanah kepada makhluk lain?

Juga pelbagai lagi amanah yang ada di sekeliling kita.

Nilai dari segi satu persatu amanah rasa terbeban dan risau jika tidak dapat ditunaikan semuanya.

Maka untuk menunaikan semuanya tanpa wujud kebimbangan adalah melaksanakannya dengan keikhlasan yang berpaksikan kerana Allah.

********

Hidup ini tetap menjadikan kita sebagai peminta dan pemberi.
Meminta bantuan dari Allah dan orang sekeliling.
Memberi bantuan kepada yang memerlukan
kerana kita tidak hidup berseorangan.
"Ustazah...camna nak hentikan airmata ni?" sms Diana kubaca. Sedih kerana terpaksa berpisah dengan kakaknya yang akan melanjutkan pelajaran ke universiti.

Sms berbaur pujukan kubalas untuk meredakan kesedihan murid tahun 5 itu.

Itulah hanya pemberian (bantuan) yang mampu kuberikan padanya walaupun sekadar meredakan keadaan. Menjadi pendengar (pembaca). Tiada yang lebih berharga pada manusia selain dari memiliki insan lain yang mampu menteteramkan jiwanya kala kesedihan. Umpama bermaknanya pemberian sekeping roti pada manusia yang sedang lapar.

4 comments:

Tanpa Nama berkata...

tidak mencukupi ; > struktur yang kurang tepat.

lebih tepat >> tidak cukup.

---------
Pada saya, kerja lah dengan gaji sebesar mana pun, jika kehendak material tinggi dan keutamaan kepada gaya hidup juga melampau-lampau, wang tidak akan sentiasa cukup.

@Naim

eva berkata...

terima kasih atas pmbetulan...

mmg pon jika nafsu material tinggi wang ug byk juga tidak akan cukup...

Tanpa Nama berkata...

RENUNG-RENUNGKANLAH...
BIARLAH KITA MENJADI PENUNGGANG KUDA YANG BERSEDIA..BUKANNYA SEDIA UNTUK DITUNGGANGI OLEH KUDA.

DUIT, BANYAK KE,SIKIT KE...ADA BAIK BURUKNYA..SO,BERSEDIA LAH KITA DGN MISI YANG BERLANDASKAN TERAS DAN PAKSI KEPADA ALLAH,..SEMUANYA AKAN MENJADI CUKUP..ATAU LEBIH TEPAT....MENCUKUPI...

@ADIMACHO SDN BHD>

eva berkata...

trima kasih atas renungan...

yup...betul tue...

lakukannya semua kerana Allah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...