? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Rabu, 16 Mei 2012

Motivasi buat guru


       Setiap kali sambutan hari guru saya akan menerima hadiah yang pelbagai dari murid-murid dari tahun 1 sehingga tahun 6. Semasa masuk ke pejabat untuk punch card pulang ada yang berkata,

"Tu dia hadiah sebeg beli kat Tesco," merujuk kepada beg besar Tesco yang senantiasa ada dalam kereta saya yang saya gunakan untuk mengisi hadiah.

Jawapan ringkas saya,"Ngajo dari tahun 1 sampai 6 maka semua murid kenal."

      Kebiasaannya anak-anak kecil itu tidak akan mengenali seorang guru yang tidak mengajar mereka walaupun guru-guru di sekolah tersebut tidaklah ramai.

      Saya berkata begitu kerana rasa beruntung dan bertuah dapat mengenali dan mengajar seramai 212 murid yang bersekolah di situ. Hikmah sejak awal menjadi guru dipertanggungjawabkan mengajar bahasa arab tahun 1 sehingga 6 sudah tersingkap.

      Bukanlah hikmah bermakna saya akan mendapat banyak hadiah itu fokus utama namun hikmah sebenarnya adalah saya dapat mengenali kesemua murid beserta nama dan biodata mereka. Dapat mendekati mereka. Mereka juga dapat bersembang, mengadu dan bercerita kepada saya. Malah sehingga ke menengah pun mereka masih sms dan telefon menceritakan masalah serta bertanya khabar. Keakraban itulah yang membuatkan saya makin suka dan mencintai profesion perguruan. Bersemangat untuk ke sekolah serta untuk masuk kelas.

       Seperti rakan yang mengucapkan selamat hari guru serta mendoai agar keihklasan hari ini berkekalan sehingga nanti. Saya turut meng'amin'kan.


     Namun dalam 2 beg besar Tesco itu, saya terharu dengan ayat dalam kad-kad ucapan buatan sendiri. Ada doa serta pujian. Saya terharu dengan dan semoga doa anak-anak kecil tanpa dosa untuk guru mereka ini dimakbulkan Ilahi.

      Dalam semua kad pula, kad di atas yang paling menyentuh hati saya. Saya menjadikan kad itu motivasi untuk saya bukan sekadar mengajar bahasa arab. Juga untuk terus mempelajari bahasa arab.

*** Terima kasih anak didikku. Love u all ***

2 comments:

babyskin berkata...

bestnye kak byk dpt hadiah..hehehe..meh anta kt sy sket..

eva salsabila berkata...

hehe..ble jer..ada 5 kotak atas almari..sekotak yg tahun ni kat bawah..takde tempat doh nak letak :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...