? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Sabtu, 15 Mei 2010

Te..ri..ma kasih Cikguuuuuuu !!! ( versi Upin&Ipin )

"Eh, Cikgu Rohani datang," seorang rakan beramal menyedarkan semua murid tahun 6 Biru dari hiruk-pikuk akibat ketiadaan guru di dalam kelas.

Masing-masing bergerak menuju ke kerusi dengan pantas. Seperti dapat mengagak derapan langkah guru kelas itu masing-masing berada di tempat duduk sendiri sebelum guru itu sampai di muka pintu kelas. Masing-masing kelu. Malah ada yang sempat membuka buku teks untuk dibaca. Ada juga yang berpura-pura menyiapkan latihan. Bak kata lakonan masing-masing memang mantap. Jika ada anugerah pada ketika itu masing-masing akan menggondol hadiah mengikut kategori yang berbeza untuk dibawa pulang.

Cikgu Rohani berbadan gempal. Berkaca mata tebal. Berkulit sawo matang. Mengikat skarf ke belakang adalah seorang guru yang garang. Dia merupakan guru kelas yang mengajar mata pelajaran matematik dan alam manusia. Tiada murid yang berani mengangkat muka ketika ditengking jika ada seorang murid yang tidak menyiapkan latihan matematik. Paling digeruni apabila setiap kerja rumah itu perlu dibentangkan di papan hijau di hadapan kelas. Jika bermula dengan kumpulan A maka setiap ahli kumpulan perlu ke hadapan. Secara perlahan setiap murid mengira samada nombor latihan itu sampai atau tidak kepada dirinya. Jika tidak sampai maka jawapannya adalah selamat. Jika latihan yang diberi itu banyak maka hampir keseluruhan murid perlu ke hadapan.

Jika latihan yang ditulis betul jalan kira dan jawapannya maka akan dapat duduk dengan selamat. Jika sebaliknya perlu menahan usus besar dan kecil akibat dipulas perut. Situasi yang menakutkan ketika di sekolah rendah ketika itu. Mahu tidak mahu, murid yang bijak matematik akan menjadi sasaran ditiru jawapan setiap pagi sebelum loceng kelas bermula.

Saya beruntung. Berada di dalam kumpulan A di bahagian tengah. Bersama 3 lagi rakan. Seorang murid perempuan yang celik jawi. Boleh dikatakan dia adalah guru pertama yang membuatkan saya menjadi celik jawi. Dua orang murid lelaki yang masing-masing bijak matematik dan English. Kami akrab. Umpama berlaku perjanjian MOU antara kami apabila masing-masing secara automatiknya akan membantu kelemahan sesama sendiri pada semua mata pelajaran.

Fadzil dan Anuar akan menulis terjemahan Bahasa Melayu yang dibaca oleh saya dan Ina di bawah teks jawi sebelum ustaz masuk ke kelas untuk mata pelajaran agama. Cara ustaz itu mengajar menggerunkan murid-murid yang tidak mengenal huruf jawi. Murid yang dituding jari olehnya perlu membaca tanpa banyak bicara. Walhal dia bukanlah ustaz yang garang. Namun entah apa yang ditakuti oleh rakan-rakan, saya sendiri tidak tahu.

Fadzil pula adalah penterjemah bagi perkataan-perkataan English yang kami bertiga tidak faham. Anuar pula sering menjadi guru tanpa gaji apabila tanpa jemu menunjuk ajar formula matematik kepada kami. Adakala diberikan bukunya untuk ditiru apabila sudah kesuntukkan masa.

Itulah antara sebahagian guru langsung dan tidak langsung saya ketika kecil. Ilmu mereka sungguh saya hargai dari sekecil-kecil sehingga sebesar-besarnya. Membentuk saya menjadi manusia seperti hari ini. Sejak berpisah ketika usia 12 tahun, kami tidak pernah bertemu. Namun kerana mereka guru saya, tetap didoakan agar mereka bahagia dalam rahmat Allah Taala.

Sepanjang hidup sehingga kini terlalu ramai guru-guru saya. Semuanya saya hargai. Semuanya saya doai. Guru secara langsung di tiga buah sekolah rendah dan dua buah sekolah menengah. Para pensyarah di Kusza. Doktor dan Doktoroh di Universiti Al-Azhar cawangan Iskandariah. Juga buat Sir ketika kursus Skim Latihan Graduan dan arwah ustaz ketika kursus Bahasa Arab.

Guru secara tidak langsung yang hadir dalam hidup ini. Hampir semua yang dikenali pernah memberi ilmu kepada saya walaupun hanya sedikit. Kalian memang guru yang memanusiakan saya. Mendewasakan saya dan mematangkan saya. Jasa kalian tidak dapat mampu dibalas dengan material oleh saya manusia yang terbatas dari itu semua. Namun saya mampu berdoa dan terus berdoa selagi saya bernyawa agar kalian dirahmati Ilahi di dunia dan akhirat.

'Jika memandang seorang manusia, pandanglah pada sudut kelebihannya. Maka dari situ akan terbit imunya yang boleh dikutip buat bekalan hidup kita. Jangan dipandang kelemahannya kerana dari situ akan timbul rasa benci dan meluat yang akan menimbulkan sengketa dan perpecahan ummah.'

1 comments:

zihan baharum berkata...

alhamdulillah... tq bcoz hang masih ingat kekawan lama kita tu....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...