? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Khamis, 27 Mei 2010

Hak dicipta ditunaikan.

Hak. Berbicara tentang hak. Setiap manusia mahu haknya ditunaikan. Namun hanya minoriti yang menunaikan hak manusia di sekelilingnya. Sepertimana konsep 'erti hidup pada yang memberi'. Rasanya dapatlah juga disamakan 'erti hidup pada yang menyempurnakan hak'.

Lima minit terlewat masuk ke kelas. Lima minit jugalah hak murid-murid yang tidak ditunaikan. Tiga minit terlebih masa setelah loceng berbunyi. Tiga minit jugalah hak guru selepas masa kita telah dicuri. Muhasabah. Diri sendiri jua masih tidak dapat menunaikan hak yang sekecil-kecil ini. Semuanya akan diperhitungkan kelak. Kata-kata pensyarah senantiasa terngiang-ngiang tentang bab menunaikan hak ketika kerja yang akan membabitkan soal gaji, rezeki dan berturutan sehingga masa depan serta keturunan dan generasi. Getar apabila kata-kata itu berbisik kembali di gegendang telinga. Semoga kata-kata itu menjadi pemangkin agar hak yang sekecil-sekecilnya dapat dilaksanakan sebaik mungkin selagi oksigen masih mampu dipam oleh paru-paru.
Seorang ibu dan ayah menunaikan hak kepada anak-anak yang dikendong, dilahir dan dibesarkan. Namun mampukah setiap anak menunaikan hak ibu bapa mereka terutama setelah ibu bapa itu tiada punya kudrat untuk bergerak?

Tidak dinafikan wujud ibu bapa yang tidak menyempurnakan hak terhadap anak-anak yang dilahirkan seputih kain. Malah ibu bapa itu juga disebut telah menderhakai anak-anak. Sebermula seorang bapa yang tidak mencari calon ibu yang baik untuk mendidik anak-anaknya. Berlarutan di dalam institusi rumahtangga yang dibina itu sehingga membabitkan anak-anak seterusnya generasi masa depan. Kesannya cukup memakan masa. Hakikat kita yang senantiasa berasakan perkara itu kecil jarang nampak kesan masa depan yang ghaib.

Allah tidak pernah mengabaikan hak setiap hamba-Nya. Namun hamba sering melupakan perintah Allah yang sebenarnya bukanlah sia-sia untuk ditunaikan. Sering bertangguh untuk melaksanakan yang sebenarnya masa tetap berjalan pada paksinya tanpa menanti walau sesaat.

"Tarik nafas semua dan semasa melepaskannya ucapkanlah 'Alhamdulillah'," sesi regangan setelah tengahari menyebabkan tumpuan murid-murid lari dari pengajaran.

"Apa yang kamu rasa?"

"Segar," mata masing-masing kembali bugar.

"Pernah tak seketika kamu semua rasa tidak boleh bernafas?"

"Tak pernah," bergema kelas dengan jawapan.

"Allah tidak pernah mempersiakan hak terhadap setiap hamba-nya walaupun kepada hamba-Nya yang tidak beriman kepada-Nya."

"Cuba gerakkan tangan dan kaki kamu, tengok dan fikir bagaimana dapat digerakkan jika nafas terhenti walaupun hanya seketika."

Masing-masing mempraktikkan arahan yang diberi dengan patuh. Realitinya kanak-kanak memang suka pada gerakan. Pengajaran dan pembelajaran yang kaku bagi mereka membosankan.

"Tidak bolehkan?" jawapan berbentuk soalan diutarakan.

"Jadi cuba renungkan, terlalu banyak anugerah Allah terhadap kita berbanding perintah yang hanya sedikit disuruh sepanjang hidup."

"Apalah sangat solat yang hanya 5 waktu di mana setiap waktu hanya memakan masa selama 5 minit berbanding anugerah-Nya yang membolehkan kita bergerak sehingga dapat meneroka angkasa."

Subhanallah. Subhanallah. Subhanallah.

Rasulullah menunaikan hak terhadap umatnya sehingga ke akhir usia masih mengingati kita. Berjuang agar kalimah LAILA HA ILLA ALLAH ada di hati setiap umatnya.

"Kamu semua cinta Nabi tak?" perhimpunan pagi bagi menumbuhkan rasa kehambaan yang jitu melalui manusia agung kekasih Allah.

"Cinta!!!."

"Bagaimana kamu mencintai manusia yang tidak pernah kamu lihat?"

"Baca buku."

"Dengar cerita."

Pelbagai jawapan yang diterima dari tahap murid yang berbeza.

"Ya, kamu hebat dapat mencintai Rasul yang telah wafat beratus tahun lalu namun Rasul junjungan lagi hebat kerana mencintai kita umatnya yang masih belum lahir ketika itu malah didoai umatnya sehingga akhir zaman.

'Jangan dituntut hak kita ditunaikan sebelum merenung adakah hak mereka telah kita tunaikan'

**** Hak blog ini juga perlu ditunaikan kerana ia diwujudkan untuk coretan memperingatkan diri dan sesiapa yang membaca. Namun 2010 ia agak terabai. Adakala datang rasa bersalah.****

Matahari tetap menunaikan hak terhadap seluruh penduduk bumi agar aktiviti kehidupan tetap diteruskan.

Jadilah seperti matahari yang menyinari seluruh alam. Memberi manfaat setelah diberi peranan oleh pencipta. Jika sehari matahari tidak bercahaya akan kucar-kacirlah kehidupan.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...