? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Khamis, 6 Mei 2010

Matahariku.

Dahulu saya hanya nampak cantiknya bulan. Tidak pernah dipedulikan pada matahari. Baru-baru ini baru saya sedari bahawa matahari juga sebenarnya cantik dan indah. Ia bermula di awal pagi dalam perjalanan ke tempat kerja ketika matahari bangun dari beraduan untuk memulakan tugas menukar shift dengan bulan. Bebolanya yang berwarna agak merah jambu ketika mengeliat untuk memulakan tugas menampakkan matahari tidak garang seperti sediakala.

Adakala ketika saya melewati tempat yang sama ia beransur-ansur naik dengan gerakan yang perlahan. Sungguh indah. Lantas sebelah tangan mencari kamera di dalam beg untuk mengabdikan kecantikan di dalam gambar. Namun gagal. Keselamatan diri dan pemandu lain di jalanraya lebih diutamakan. Pastinya esok pasti akan bertemu lagi dengan bebola matahari itu walau dalam apa warna dan gerakan sekalipun. Lantas kerinduan terhadapnya akan terubat walau hanya selintas pandang sebelum ia naik menerangkan alam.

Maha suci Allah yang cantik. Menjadikan setiap ciptaan-Nya cantik, indah dan menarik. Cuba perhatikan pada setiap ciptaan-Nya pasti ada kecantikan samada terzahir atau tersembunyi yang perlu memakan masa mencarinya. Carilah juga kebaikan dan manfaatnya pastinya akan bertemu. Bila dijumpai kedua-duanya maka akan menimbulkan suka. Suka pada kewujudannya. Lebih menghargainya. Pastinya tiada ciptaan Allah yang dijadikan secara sia-sia. Ada manfaat dan peranan yang saling berkait dan melengkapi.

"Ermm..berapa harga bunga matahari tu ye dik?" rembang di tapak konvo, saya di gerai menjual pelbagai jenis bunga.

"Sejambak RM 5 kak, akak nak ke?" pelajar perempuan beramah mesra melayan pelanggan sambil tersenyum.

"Oklah..akak nak sejambak," minat pada bunga matahari yang tidak tahu muncul sejak bila.

"Akak tolong tulis nama dan alamat penerima di sini ya," adik itu memberi secebis kertas dan pen.

"Hehe..akak nak beli untuk diri sendiri la dik," adik itu tersenyum.

"Ohh..untuk akak sendiri..ok saya akan bungkuskan," senyumnya masih belum hilang. Barangkali rasa saya ini kekurangan kawan sehingga terpaksa membeli bunga untuk diri sendiri.

Jambak itu diletakkan di atas meja belajar. Peniup semangat jika mata kelam ketika mengulangkaji pelajaran. Penaik ceria ketika malas menguasai diri agar tekun belajar. Bukan setakat jambak itu malah kertas dinding juga bersumberkan bunga matahari. Saya suka suasana itu. Ceria. Sesuai buat saya yang sering sendirian di bilik. Nasib badan 2 tahun berturut-turut mendapat kawan sebilik berasal dari Terengganu yang akan pulang ke kampung setiap kali cuti hujung minggu.

Kebahagiaan tidak hanya terletak pada satu-satu perkara yang merupakan kebiasaan yang dimiliki ramai orang. Jika tidak dikurniai seperti orang lain. Carilah alternatif berbeza sebagai pengganti. Banyak cara untuk memiliki bahagia. Hanya diri kita yang berhak mencipta bahagia itu dengan izin Allah Taala.

Itu kisah saya di Kolej yang sudah lama ditinggalkan. Jambak itu masih ada. Sudah tidak kembang seperti dulu. Banyak helai daun dan kuntum bunganya hilang. Lekang dari tangkai plastiknya. Namun rutin tidak pernah saya abaikan. Merendam bila habuk dan kekotoran mula melekat. Menjemur di cuaca yang tidak berapa terik. Mengubah semula di dalam pasu agar nampak cantik. Barangkali rutin itu tidak akan diabai sehingga daun dan kuntumnya gugur ke semuanya. Juga sehingga roh ini masih berada dalam jasad.

'Hidup memberi lebih bermakna dari menerima. Jika semua belajar untuk memberi. Tiada yang akan rasa tersisih jika tidak diberi. Akan resah dan mencari untuk memberi.'

***Sedang belajar meggunakan kata nama 'saya' di dalam penulisan blog kerdil ini. Rasa agak janggal. Namun akan dibiasakan sehingga rasa selesa. Kesopanannya sudah terasa. Agak lembut dari segi sebutannya***

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...