? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Khamis, 20 Mei 2010

Berbicara tentang CINTA

Semalam telah khatam buku 'Murabbi Cinta' karangan Ustaz Hasrizal. Seperti dua buah buku sebelumnya, buku ini juga membuatkan berbaloi dibeli, dimiliki dan dibacai. Lebih mantap jika dapat diadaptasi di pentas realiti. Ada nilai hasil buah idea ustaz dari Allah yang dicerna hasil penelitian ke atas setiap bait kata-kata. Puas. Alhamdulillah.

Sebut tentang cinta. Ramai yang berasa janggal apabila ustaz dan ustazah berbicara tentangnya. Tambah-tambahan bila cinta terhadap manusia. Para ustaz dan ustazah sendiri juga telah meletakkan diri mereka seolah-olah kebal dari panahan cinta manusia. Cinta itu fitrah. Cinta itu tidak bersalah. Rasulullah juga telah melengkapkan fitrah ini dengan mencintai manusia. Memang tidak dapat disangkal bahawa cinta Allah adalah yang teratas. Cinta yang benar adalah cinta yang berlandaskan cinta-Nya. Ada garis panduan. Ada sekatan agar cinta itu tidak tersasar. Ada cahaya yang diberi-Nya agar cinta itu kian mekar dengan cara yang halal sehingga ke syurga.

Bercinta dengan berpandukan hidayah-Nya.
Bersama tidak bosan. Berpisah tidak gundah.
Bercinta dengan mengharapkan bantuan-Nya.
Tiada kesangsian pada apa yang terjadi. Menerima segalanya dengan rasa ia bersesuaian dengan kemampuan sendiri.
Bercintalah dengan rasa cinta terhadap-Nya kian subur setiap detik ke detik.
Segala suka dan duka dihamburkan kepada-Nya.
Jangan menolak cinta jika cinta itu dapat membawa kepada DIA.

"Mengikut bancian antara orang dahulu dan orang sekarang yang manakah lebih tinggi berlaku perceraian?" seorang guru mencetus persoalan untuk dibahaskan.

"Orang dulu bercerai tidak direkodkan dan diwar-warkan seperti di media," jawab guru lain spontan.

Hati saya mengiyakan. Namun tidak diberi tumpuan pada perbincangan tersebut kerana melangsaikan kerja sebelum peperiksaan pertengahan tahun bermula pada minggu hadapan.

"Kak nak buat kajian tentang perkara ini," berseloroh guru yang mencetuskan persoalan ini.

"Bagus juga tu Kak sertakan sekali punca-puncanya di samping cara atasinya agar hasil kajian akak tu lengkap. Mudah-mudahan dibukukan untuk kebaikan ummah," secara serius saya mencadangkan kerana rasa menarik untuk direalisasikan.

Guru itu ketawa dengan usul saya itu. Barangkali usul suka-suka itu sudah bertukar menjadi serius.

Berpisah mungkin kerana tiada jodoh. Namun tidak salah mencari punca dan akibatnya. Juga cara mengatasinya agar retak yang menanti dalam rumahtangga tidak terbelah.

Hiduplah dengan niat mahu memberi. Itu lebih bermakna dari hidup yang hanya mahu menerima. Mungkin kata-kata yang saya pinjam ini adalah satu daripada beribu cara untuk membuatkan cinta dan sesuatu hubungan itu kian menyala sehingga ke syurga walaupun masing-masing ternyata memiliki kelemahan.

Cinta yang indah apabila berasakan kualitinya walaupun sekejap daripada lama namun kosong dan suram.
Cinta bukan sekadar hanya kata-kata yang indah. Cinta adalah perlakuan yang ditonjolkan.

Jangan memaksa untuk menjadi Rabiatul Adawiyah jika naluri Muhammad kuat mengalir dalam diri. Syariatullah yang bersulamkan sunnatullah itu lebih indah gabungannya.

Saya mengharapkan cinta sebegini hadir dalam hidup saya dan anda sekalian. Amin.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...