? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Sabtu, 27 Mac 2010

Sahak, 'Aku Hidup Dalam Iman'.

"Rindu Sahak la," langkah dihayunkan secepat mungkin kerana tidak tahan bebanan beg pakaian yang dibimbit.

"Sahak mana?" dahi sahabat itu terjerut akibat hairan yang menjalar.

"Sahak 'aku hidup dalam blues' komik Ujang," seperti kerang busuk aku tersenyum mengenakan.

"Alahai ingatkan siapa la tadi, buang karan betul la kau ni," langkahnya menyaingi sudah seperti berada dalam acara berjalan kaki.

"Ok apa, rindu pada watak kartun saja bukannya watak hidup yang membuatkan dosa bertambah merindui seseorang yang tidak halal di sisi kita," sahabat itu mencebik bibirnya ke depan beberapa inci membuatkan senyumanku bertambah mekar semekar bunga matahari di hadapan rumah nyonya di kawasan perumahanku.

"Kau jaga beg kejap, nak pergi beli bahan bacaan pengubat bosan di atas bas nanti," sambil meluruskan kakinya sahabat itu menganggukkan kepala.

Ujang, Apo, Lanun, Siswa, Fokus, Mingguan Wanita dan akhbar tabloid adalah antara sasaranku mengisi kebosanan ketika dalam perjalanan untuk sampai ke Sungai Petani. Release tension. Lari sebentar dari menghadap kitab dan buku-buku teks sekolah.

"Seronok ka majalah tu?" bertemu rakan sekelas di stesen bas bertanya tentang Mingguan Wanita yang baru kubeli.

"Aaaa..seronok mengetahui ragam kehidupan manusia yang bernama wanita," ketidakpastian pada jawapan itu.

Kenapa Mingguan Wanita? Waktu itu aku masih lagi remaja. Sebetulnya baca majalah Remaja. Namun seperti ada sentuhannya yang membuatku rasa rugi membeli. Sekadar memaparkan model-model remaja cantik jelita sebagai penghias kulit. Bertubuh langsing berbaju seperti tidak cukup meter kain. Haram tu. Sekadar mengajar teknik-teknik bersolek ke majlis-majlis yang sesuai. Tabarruj tu. Info bercouple sebelum kahwin. Valentine day pun dirai. Seperti menggalakkan pula. Mendekati zina. Haram lagi tu. Hanya ruangan kesihatan dan cerita mistik sahaja diselak ketika meminjam dari rakan.

"Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk".

Kenapa tidak diterbitkan majalah remaja memaparkan imej remaja muslim. Info berpakaian, adab, pergaulan cara Islam. Boleh juga aku beli.

Itu antara hujahku kepada rakan tadi yang mahu membayar majalah yang tidak kugemari itu. Lantas tangannya automatik meletakkan majalah itu dan menukarnya dengan malajah Mingguan Wanita. Aku hanya bercerita. Tiba-tiba dia berubah hati. Hanya seketika mingguan wanita yang terbit 2 kali sebulan itu pun kotolak ke tepi. Pening membaca pergolakan rumahtangga yang tidak pernah usai. Seperti biasa antara lelaki dan wanita saling menyalahkan. Bertukar pula ke Al-Islam dan Anis yang agak lebih sedikit harganya. Janjinya puas dapat ilmu.

"Haha..pakai tudung labuh tapi baca komik," sinis seorang Pak Cik tertawa melihatku membaca Ujang.

Pelik. Aku menutupnya dan melihat cover Din Beramboi dengan sebelah selipar di tangan. Rasanya tidak ada gambar lucah di situ. Juga tiada ayat-ayat sentimen berbaur politik yang penuh fitnah, caci dan cerca. Biarlah.

Aku suka komik. Separuh remajaku dengan komik. Membaca komik. Melukis kartun. Tidak cukup di buku kosong. Dalam buku aktiviti sekolah pun ada lakaran kartun bayanganku. Sehingga pernah ada senaskah komik hak ciptaku sendiri. Hero pastinya persis wajah Sahak. Kartunis termasuk dalam senarai cita-cita.

Semuanya bermula di rumah Mak Ngah. Aku suka ke rumah Mak Ngah. Berhari-hari pun tidak apa sebab di stor rumahnya ada timbunan komik terutama Gila-gila yang popular ketika zaman kanak-kanak. Anak-anak Mak Ngah boleh dikatakan membesar dengan komik. Namun mereka tidak menjadi kartun. Semuanya berjaya dengan bidang masing-masing. Mungkin disebabkan darah kartunis mengalir dalam tubuh mereka. Arwah Rejabhad (kartunis Gila-gila), bapa saudara mereka yang mengalirkan darah seni itu.

Berlanjutan di Mesir, majalah suara kampus setiap anak negeri tidak pernah kulepaskan untuk dimiliki. Ruangan komik di hadapan dan belakang antara yang terawal kubaca. Jenaka berbaur nasihat. Ada diselitkan ilmu. Kartun juga mampu berdakwah.

Dewasa, komik sudah lama kutinggalkan. Minggu lalu ke rumah baru rakan sekerja. Usai solat majalah Apo kepunyaan anaknya kuselak kembali. Terimbau masa remaja. Aku, dia dan volkswagen, Si Putet, Budak Hostel. Kembali terjelma dalam ingatan. Remaja yang sudah lama berlalu. Remaja yang hanya meninggalkan tapak-tapak memori atas lantai usia.

Kelebihan membaca surah ar-Rahman, al-Waqiah, al-Kahfi, al-Mulk dan Yaasin kuketahui dari komik Apo. Jika bijak, komik juga mampu menjadi wadah dakwah.

Terasa tangan ini ingin kembali melakarkan watak animasi bayanganku sendiri.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...