? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Isnin, 22 Mac 2010

Pelangi..pelangi..

"Cuba hampa tengok ada pelangi, cantiknya," telingaku menangkap butir kata murid perempuan tahun 3 dalam perjalanan menuju ke kantin.

"Mana?" sekumpulan rakan-rakannya mencari pelangi di balik awan.

"Haa, tu dia jumpa dah, cantiknya," sambil telunjuk seorang murid lain menunjuk ke arah pelangi.

Aku turut mendongak mencari pelangi yang dikatakan muncul. Walaupun hairan bagaimana pelangi akan muncul sebelum awan yang sarat memuntahkan air yang dikendongnya. Kuasa Allah apa yang hendak dihairankan. Allah kata 'kun'(jadi) 'fa yakun'(maka jadilah). Semua ini kepunyaan DIA maka DIA berhak melakukan apa sahaja. Pastinya apa yang dilakukan-Nya bukanlah sia-sia.

"Hai, jangan tunjuk nanti jari kudung," kata-kata Qasidah sama seperti yang pernah kudengar dari kawanku ketika kecil dahulu.

"Ermm..dari kecil lagi ustazah buat ujikaji tunjuk pelangi dan jari ustazah masih ada sehingga sekarang," jari telunjukku tepat dihala ke arah pelangi tujuh warna yang samar-samar tempias warnanya kerana cahaya matahari.

"Maksudnya pernyataan itu tidak benar kerana tidak ada ayat al-Quran dan hadis yang menyatakan pelangi tidak boleh ditunjuk dengan jari," Qasidah tersenyum sipu.

Terfikir. Siapakah yang membuat ayat larangan itu? Apakah sebab larangan itu dikenakan? Nampaknya perlu mencari warga emas untuk mencungkil sebab musababnya.

Orang melayu memang kreatif. Mencipta pepatah, simpulan bahasa, pantun, puisi dan syair. Menarik bahasanya. Sedap dilagukan. Enak pada pendengaran. Malah berjaya mempengaruhi generasi hari ini dengan ayat-ayat larangan seperti di atas tadi. Masih ada yang diguna pakai. Walaupun sudah ramai yang menyangkal. Sejauh mana relevennya dengan dunia hari ini.

Yakinilah sesuatu kerana Allah nescaya DIAlah yang memberi dan mengambil kembali. Benda dan perkara baharu hanyalah sebab yang tidak punya kuasa untuk mengubah sesuatu keadaan.
Agak seronok rasanya bila bercakap diselang-selikan dengan pantun dan gurindam.

Dewasa ini, aku sudah tidak terburu-buru keluar mencari pelangi selepas hujan. Dewasa yang rancak dengan aktiviti-aktiviti melangsungkan kehidupan. Dewasa lebih banyak memberi dari menerima. Wajarlah roda kehidupan ini berputar setelah ketika kecil diri ini banyak menerima. Unsur memberi dan menerima yang telah Allah tetapkan agar kehidupan seluruh manusia berjalan dengan lancar. Agar tidak ada yang jasad yang terbiar. Juga tidak ada hati yang kekosongan.

Konsep fitrah iaitu cinta yang diberi oleh Allah agar setiap hati berpaut dengan penuh kasih-sayang. Maka dengan cintalah manusia punya rasa tidak sanggup membiarkan insan lain terbiar tanpa perlindungan dan bantuan. Cinta yang diambil dari tanda cintanya Allah kepada setiap hamba yang tercipta. Maka dengan itu tiada seorang pun hamba-Nya yang dilahirkan tiada tertulis rezeki walaupun hamba itu sama sekali tidak beriman dengan-Nya. Bersyukur jauh sekali dilafazkan. Sebermula menyedut oksigen ke dalam paru-paru yang membuatkan sistem badan berfungsi memulakan kehidupan. Sehingga sistem itu terhenti secara automatik tatkala Izrail datang mencabut nyawa.

Cinta kerana Allah maka akan dibimbing oleh Allah mengikut langkah cinta-Nya.
Cinta kerana nafsu akan menurut jejak langkah syaitan yang tidak putus asa memberi tiket percuma agar keturunan Adam bersamanya di dalam neraka.


Ibu bapa mencintai anak-anak yang diamanahkan.
Anak-anak mencintai ibu bapa yang banyak berjasa.
Suami mencintai isteri dan anak-anak yang memerlukan perlindungan.
Isteri mencintai suami dan anak-anak yang yang mengharapkan perhatian.
Mencintai semua di atas selepas Allah dan Rasul junjungan mulia.
Justeru putaran akan berlaku pada keadaan yang sama dengan izin Allah Taala generasi bergenerasi.

Sebelum melakukan maksiat berfikirlah bahawa kesannya bukan sekadar pada diri sendiri yang terkena bahana. Malah berterusan memecah tembok zaman-berzaman.

'Iman tidak dapat diwarisi'. Namun kerana iman manusia terkekang dari membuat maksiat. Adakala kerana iman seseorang membuatkan orang tersedar untuk turut sama menjadi sepertinya. Juga kerana iman seseorang membuatkan hidayah diperolehi melalui usaha dan doanya yang mahu insan lain berubah ke arah kebaikan. Semuanya dengan izin Allah yang memberi. Memberi berkali-kali tanpa dapat dihitungkan dengan akal manusia yang terbatas.

Entah kenapa? Seperti ternampak bias cahaya pelangi di hujung sana. Hati sedikit berlagu riang bernada tenang.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...