? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Jumaat, 5 Mac 2010

Hujan oh hujan kenapa engkau tak turun?

"Ish, panas sungguh sekarang ni," telinga mendengar perbualan dua orang pak cik yang berdekatan ketika memilih buku di MPH Book Store.

"Mandi pun tidak jadi apa lepas itu panas semula," sahut rakannya yang hampir sebaya.

Rata-rata dan di mana-mana sahaja topik di atas yang sering kedengaran masa kini.

Matahari memancar terang di tengahari rembang. Tekak kering kehausan. Jika tidak dibasahkan badan akan dehidrasi. Kulit kering mengelupas. Kadang-kadang kulit kegatalan akibat debu kerana tanah yang gersang. Adakala terasa seperti berada di negara Timur Tengah. Apabila angin bertandang syukur tidak terkira dengan kunjungan seketika itu yang mengeringkan renek-renek keringat.

"Nak pasang penghawa dingin pun mahal juga, bilik tengah tu panas sungguh," beritahu seorang jiran ketika melintasi mereka pada suatu petang.

"Alangkah nikmatnya jika hujan turun dengan lebatnya pada hari ini," hati berkata-kata di tengahari di hari terputus bekalan air akibat paip besar bocor.

'Sudah jatuh ditimpa tangga'

Bertimpa-timpa bukan untuk diseksa. Nampak sahaja bertimpa-timpa namun hanya sekadar cebisan sahaja dari nikmat yang telah dikurniakan selama jantung ini berdegup di atas muka bumi ini.

Bersyukur adalah lebih tepat dalam apa sahaja keadaan. Baik ketika senang dan susah.

"Syukur ya Allah dalam kemarau masih ada rezeki yang Engkau kurniakan."

Terasa kehilangan apabila benar-benar kehilangan.

Rindu pada titik-titik hujan menimpa atap. Rindu pada deruman hujan lebat yang melimpahkan jalan. Rindu pada guruh dan kilat sabung-menyabung. Benar-benar rasa kehilangan. Sudah lama hujan tidak menampakkan rupa.

Rindu pada air di sinki untuk membasuh pinggan mangkuk yang telah digunakan. Rindu pada air yang mengalir ke dalam mesin basuh membasahi longgokan pakaian untuk diputar. Rindu pada jirusan menghilangkan daki dan kotoran untuk beribadat dalam keadaan yang suci lahiriah dan batiniah. Rindu walau hanya sehari air merajuk pergi. Juga benar-benar rasa kehilangan.

Selalu berkata apabila kehilangan. Tidak akan mensia-siakan apabila muncul nanti. Tidak akan dibaziri. Digunakan sebaik mungkin. Namun manusia seringkali leka apabila memperolehi kembali. Segala yang ditutur hanya tinggal bait-bait ayat yang pudar di atas kertas dimamah angin zaman.
Wajah itu datang dan pergi. Wajah yang tiada lagi di dunia ini. Pergi tidak akan kembali. Secara tiba-tiba rebah tanpa tanda sehari sebelumnya. Bukanlah merindui arwah kerana terlalu rapat dengannya. Cukup sekadar pernah mengenali membuatkan hati ini agak tersentuh dengan pemergian tanpa tanda itu. Kini kematian mudah meragut sesiapa sahaja apabila sampai ajalnya. Sekali rebah tidak akan bangun lagi. Terlalu mudah insan-insan itu pergi menemui pencipta.

Maka apabila kehilangan mula tertanya-tanya. Adakah pernah menguris hatinya. Adakah pernah bersalah dan berdosa walaupun tanpa sengaja. Hanya Allah dan dia yang tahu. Semoga tiada dosa yang tidak diampunkan. Semoga hidup dan mati dalam keadaan bersih.

Berbuat baiklah kepada sesiapa sahaja selagi hayat masih ada. Usirkan buruk sangka, iri hati dan umpat keji walaupun ada yang melakukan salah. Sekali lagi manusia terlupa dengan ini semua apabila dikuasai marah.

Manusia yang kuat adalah manusia yang boleh menahan marah dari pecah menjadi larva sengketa dan dendam kesumat.

'Berbaiklah selagi belum kehilangan. Usah nanti apabila kehilangan ada rasa sesal kerana tidak berbaik ketika ada.'

1 comments:

WELAS ASIH berkata...

Eva Paman kangan sangat lah ni!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...