? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Khamis, 18 Mac 2010

Pohon pinang @ pohon kurma?

3 kali pusingan adalah joging. 2 kali pusingan sebelumnya adalah berjalan untuk memanaskan badan. Itu tetapan yang dibuat berdasarkan kondisi badan sendiri. Udara pagi cukup segar. Walaupun cahaya matahari sudah mula sirna di dada langit. Mendongak ke atas, warna langit kebiruan bercampur sedikit cahaya tetap tidak mengurangkan indahnya. Syukur ke hadrat Ilahi mengurniakan 2 kornea untuk menatap ciptaan-Nya yang serba indah.

Kepala diturunkan sedikit.

"Aik, kenapa pokok pinang hiasan nampak seperti pohon kurma," hati tergaru hairan memandang 3 pokok pinang yang di tanam penjuru taman rekreasi itu.

"Barangkali kerana sudah lama tidak menjamah kurma agaknya," terbayang sekotak kurma yang belum disentuh tersimpan di dalam peti sejuk di rumah yang diberi Pak Su beberapa bulan lalu.

"Barangakali juga terkesan dengan video kembara seorang rakan ketika di Mesir yang sempat ditonton pagi tadi," bagi mengusir hairan pelbagai andaian mula menjadi teka-teki.


Sebut tentang kurma tiba-tiba bibir mengembang senyum sambil mata mencari pepohon pinang di sudut yang lain bertepatan kaki yang sudah jauh menapak dari tempat tadi.

'Siti Khadijah jarang sakit kerana beliau menjaga kesihatan. Antara surah yang sering dibacanya adalah surah Yusof.'

Melalui sebuah blog fakta yang baru diperolehi ini menerjah ingatan. Hasil sebuah ceramah yang ditulis kembali. Menarik. Boleh menjadi pembakar untuk meneruskan semangat menjaga kesihatan yang dikurniai. Larian makin laju. Pohon-pohon pinang itu melambaikan dedaunnya ditiup angin seperti turut sama bertepuk tangan memberi semangat.

Semangat untuk melakukan sesuatu yang baik tidak harus padam malah perlu ditiup dan ditambah kayu bagi menyemarakkan julang apinya. Semangat hanya bukan sekadar kata-kata. Namun daya usaha dan ikhtiar yang berterusan kerana Islam itu sendiri tertegak berlandaskan usaha dan ikhtiar. Seterusnya doa dan tawakal pengharapan yang benar-benar pada Ilahi.


Seorang wanita sindrom down yang mengikut ibunya. Seorang Pak Cik yang setiap hari berlari sehingga lencun t-shirt yang dipakai. Sekumpulan warga tua yang terdiri daripada kaum 1 Malaysia. Seorang uncle yang setiap hari melakukan tai-chi. Sepasang suami isteri bangsa Cina yang berjalan berpegangan tangan. Juga beberapa wajah yang kukenali sejak menjadi sebahagian daripada warga rutin di taman rekreasi yang dibina 4 tahun lalu.

Wajah yang akan kucari apabila beberapa hari mereka tidak hadir untuk memeriahkan tempat itu. Sakitkah mereka? Semoga cepat sembuh. Kemungkinan bercuti ke mana-mana. Semoga selamat pergi dan pulang.

'Jangan menjaga tepi kain orang'

Kedengaran suara melalui beberapa diskusi menyatakan bahawa pepatah ini sudah tidak releven digunakan zaman kini. Akibat masih diguna pakai maka beberapa nyawa kecil tidak berdosa menjadi mangsa penderaan. Ibu dan bapa juga sudah tidak boleh diharap memegang amanah memelihara dan mendidik anak-anak. Sama ada lahirnya anak-anak itu tidak berlandaskan cinta yang murni atau cinta itu telah reput dimamah angin waktu yang menimbulkan konflik akibat bosan dan tekanan hidup yang datang menderu.

Riwayat Mu’adz dari Nabi Sallallahhu Alaihi Wa Sallam ia berkata: Aku mendengar Rasulullah Sallallahhu Alaihi Wa Sallam bersabda: “Allah Azza Wajalla berfirman: Orang-orang yang saling mencintai kerana kebesaranku, mereka mempunyai mimbar dari cahaya, di mana para Nabi dan para syuhada’ merasa iri kepada mereka.” (HR. Tirmidzi)

Lakukanlah semua perkara niat kerana Allah Taala. Kita pasti akan diuji namun selagi kuat berpegang pada tali-Nya tidak akan tersembam dan terbenam ke lumpur dosa.

Setiap ciptaan Allah perlu dihargai, dipeliharai, diperhati agar jangan ada yang menyakiti. Tambah-tambahan pada insan lemah yang tidak ada daya mempertahankan diri. Memukul adakala perlu demi mendidik. Bukannya melampiaskan nafsu umpama kain buruk sahaja tarafnya.

Tidak layak bagi seorang manusia membenci dan menyakiti hamba lain yang dicintai Allah Taala.


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...