? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Isnin, 3 November 2008


Entah kenapa dua tiga menjak ni asyik nak tulis ttg anak2 didikku saja.Mungkin disebabkan cuti sekolah bakal menyusul tak sampai 2minggu lagi.Maka,sebulan lebih aku takkan bertemu mereka.Rindu pulak nanti ketika di maktab.Walaupun mereka nakal namun itulah karenah kanak2.Pastinya,mereka adalah kain putih tanpa noda.

Hari nie p&p berjalan di dalam library untuk memberikan suasana baru kepada murid2.Tajuk pelajaran adalah berkaitan perlakuan dan bacaan dalam solat.Sebenarnya silibus sudah diajar.Sekadar refresh kembali.Ia lah solatkan tiang agama maka tiang perlu ditegakkan dengan kukuh.

Keghairahanku mengajar tiba2 terganggu oleh seorang murid perempuan menganggu kawannya.Apalagi setelah 2kali dilarang masih buat juga maka aku pun baling pen yg dipegang.Tak kena pun.Saja nak acah jer.Natijahnya body pen pun berterabur atas lantai.Muka Aisyah berubah(nama murid perempuan tue).Aku teruskan p&p tanpa mempedulikan pen itu.

Aktiviti akhir adalah amali solat yg dilakukan murid seorang demi seorang.Giliran Aisyah sudah sampai dan dia boleh keluar untuk pulang tetapi dia beralasan hendak menuggu kawan.

Setelah selesai aku meminta dia menyusun kerusi bersamaku dan dia lakukan tanpa sepatah kata.Bila aku mendapatkan case box kudapati body pen yg berkecai bersambung semula.

"Aik,sapa yg sambung pen ustazah?",soalku ringkas kepadanya kerana hanya tinggal kami berdua sahaja.

"Saya...ustazah,"akuinya sambil menyusun kerusi.

Maka,dari situasi itu aku mengerti bahawa Aisyah rasa bersalah terhadapku kerana dirinya pen aku rosak.Ya Allah...mulianya hati anak tidak beribu sejak usia 3tahun ini.Walaupun dia murid perempuan yg paling nakal dalam kelas namun masih terselit rasa bersalah kerana kesalahannya.Maknanya dia masih menghargaiku sebagai gurunya.Sebak juga aku bila memikirkan kejadian itu.Bukan kerana peristiwa membaling pen namun kerana diri dan peribadi Aisyah.

Sedihnya bila hidup tanpa insan bernama ibu.Aku pernah memeluk Aisyah menasihatinya agar jadi anak solehah untuk membahagiakan ibu di alam sana.Dia senyap tanpa kata2.Aku tahu dia sedih namun masih tabah tanpa airmata.Aku sentiasa selitkan doa untuknya agar dilindungi Allah dan bahagia dunia akhirat.

*Kepada kita yg masih beribu bapa.Sayangilah mereka.Jangan katakan walaupun urghh.Apalagi menyebabkan hati mereka terhiris parah.Lega jika ibu berkata 'sejuknya perut ibu mengandungkan kamu'.Jadilah anak2 yg soleh kerana 3perkara sahaja yg akan dibawa ibu bapa ke alam kubur iaitu:

1. Doa anak2 yg soleh
2. Ilmu yg bermanfaat
3. Sedekah jariah.

2 comments:

SRISUFI berkata...

salam buat cikgu eva....sejuk je mata ni nengok orang pakai tudung labuh...

Tanpa Nama berkata...

Suruhan Allah pasti der hikmahnya...tul kan???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...