? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Rabu, 26 November 2008

Tanggungjawab.....

Tidurku terganggu jam 10 malam tadi dengan deringan telepon bimbit berlagukan nyanyian kumpulan in-team.Nombor yang tidak kukenali tertera.Setelah diangkat rupanya Adib anak didikku tahun lepas empunya pemanggil.Setahun sudah khabarnya tidak kudengari.Semasa pengumuman keputusan UPSR lepas aku terfikir juga tentang keputusan yang mereka perolehi. Rupanya secebis persoalanku berbalas malam ini. Adib memperolehi 4A1B dan daniel, adik angkatnya memperolehi 3A 1B. Tahniahku kuucapkan pada mereka. Tidak sia-sia keluarga angkat mereka berkorban mengeluarkan perbelanjaan persekolahan,tuisyen dan sebagainya.

Jika disoroti latar belakang mereka menyedihkan. Adib tidak mengenali keluarga kandungnya sedari kecil. Daniel pula mempunyai ramai saudara menyebabkan dia dijaga 'mama nyah' sebelum tinggal denagan mami sekarang. Bagi mereka berdua keluarga mami lah keluarga kandung mereka walau ada ketidakpuasan terhadap perilaku abang angkat yang diceritakan padaku.

Melalui daniel aku tahu kebobrokan anak watan yang menukar jantina dan hidup berkeluarga dengan suami sama jantina. Daniel juga pernah melihat kedua-dua suami isteri itu lali mencucuk dadah serta perbuatan sumbang yang tidak tergamak kuceritakan. Rakan-rakan mama palsunya itu di kalangan 'nyah' dan 'tomboy'.

Melalui Adib kutahu zina berleluasa di kalangan remaja yang diberi manja ibu bapa hinggakan adegan-adegan tidak sepatutnya dirakam menggunakan telefon bimbit dan mudah ditonton kanak-kanak tanpa sekatan.

Melalui mereka kutahu sebagai seorang berpendidikan agama aku ada tanggungjawab yang tergalas untuk memberitahu dan menarik mereka-mereka yang tersesat di luar sana untuk kembali ke jalan Allah melalui Al-Quran serta hadis khazanah tinggalan Rasulullah.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...