? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Selasa, 6 April 2010

Sanah helwah..


Berkongsi rezeki yang banyak bermakna. Berkongsi yang sedikit lagi amat bermakna.

Ini adalah entri terakhir sebelum angka usia bertambah lagi setahun. Sudah bertambah tua.
Sudah bertambah matang. Semuanya dengan izin dan rahmat DIA yang memberi melalui
nikmat dan tarbiah dugaan. Juga mahu graf iman menaik tanpa ada penurunan. Juga mahu hidup bermakna dengan memberi makna kepada semua makhluk Allah. Hidup memberi lebih bermakna dari hidup yang hanya sekadar menerima.

Memberi perlindungan dan meneduhkan kepada sesiapa yang memerlukan.

Syukur ke hadrat Ilahi kerana masih digerakkan paru-paru menyedut oksigen dan
mengepamnya untuk dibawa ke organ yang lain. Nikmat yang tidak terhingga kerana sehingga saat ini semua anugerah-Nya masih mampu berfungsi mengikut aturan yang ditetapkan oleh-Nya. Nikmat bukan untuk disia-siakan. Juga bukan untuk disalahgunakan.

Memberi seberapa banyak yang mampu diberi tanpa mengharapkan balasan.

Terima kasih kepada mak yang mengandung, melahir dan membesarkan. Pengorbanan yang tidak menghitung harga bayarannya. Begitu juga cinta dan kasih-sayang yang diberi tanpa memohon balasan dengan kata-kata. Sebagaimana iklan Planta menayangkan kemesraan antara ibu dan anak membuat kek dan biskut menjelang Hari Raya. Begitu juga kemesraan bersama mak buat pertama kali membuat kuih raya ketika masih di sekolah rendah.

"Nanti bagitahu Tok Wan, ini biskut yang Kak Long buat," kata mak ketika mengeluarkan biskut pertama yang masak dari oven.

Saat yang amat bermakna.

Mak mengikat skaf di belakang agar kemas. Sebak. Walhal ketika itu masih belum bertudung. Hanya sekadar mahu ke kelab agama Islam untuk aktiviti ko-kurikulum di sekolah. Tahu keinginan anaknya ini hendak bertudung. Mak memulakan secara berperingkat agar dipakai terus. Bukan hanya sekadar keinginan sementara.

Pelukan mak ketika hendak terbang ke negeri orang tidak sama ketika pulang. Kepulangan lebih kemas dan kejap. Melepaskan rindu barangkali. Rindu yang tidak pernah dituturkan. Air mata yang tidak pernah ditunjukkan. Namun melalui pelaksanaan tanggungjawab yang tidak pernah diabaikan. Baru kumengerti bahawa selama ini ku disayangi seperti adik-adik yang lain. Namun dalam cara yang berbeza. Lebih tarbiah dan ketegasan selaku anak sulong.

Membantu itu lebih baik dari dibantu.

Terima kasih abah yang mencurah keringat demi membesarkan anak ini. Keringat yang tak dipinta setiap titik jatuhnya ke bumi untuk dibayar. Lelah yang mengharapkan anak ini bukan sekadar berjaya di dunia malah di akhirat.

Seperti air dingin menimpa kepala di tengah rembang ketika abah mengusap kepala ini sambil memberi nasihat dan doa.

Berkorban demi memberi kebahagiaan kepada yang disayang

Terima kasih buat semua yang memberi manfaat kepada diri ini. Manfaat ilmu, teladan, teguran dan nasihat.

'Sesungguhnya sahabat yang baik itu bukan yang hanya sekadar mengiyakan apa yang dikata. Namun yang memperbetulkan kata-kata yang salah dengan cara yang penuh hikmah.'

Cinta itu perlu untuk sebuah kedamaian.

Mencintai dan mengasihi sesama insan tanpa ada sekelumit rasa benci, dendam dan sengketa. Setiap mereka yang hadir adalah anugerah Allah yang perlu untuk dipertanggungjawabkan. Berterima kasih kepada setiap mereka yang hadir kerana pernah membahagiakan. Berdoa yang baik untuk mereka agar sejahtera di dunia dan akhirat.

Selamat pergi usia lamaku. Semoga pemergian diiringi rahmat dan berkah. Selamat datang usia baruku. Doaku agar datangnya juga diiringi rahmat dan berkat. Malah pengisiannya lebih padat dan mantap berbanding yang lalu.

***Masih menanti keadaan, kejadian, peristiwa masa depan yang ghaib tanpa mengabaikan hari ini yang perlu disusun dengan baik agar masa depan terbentuk juga dengan baik***

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...