? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Rabu, 14 April 2010

Muram itu mendung..senyum itu pelangi :-)

"Ermm, kenapa tiba-tiba rasa happy tanpa sebab ni?" sambil menuruni tangga soalan itu bermain di minda.

Rasa gembira yang datang tanpa diundang. Sudah datang mahu dijemput agar menjadi penghuni perasaan untuk selama-lamanya. Namun itu mustahil kerana manusia itu baharu. Sedih pasti jua datang menghimpit diruang hati. Itu normal. Cuma cara setiap manusia mengendalikan perasaan yang pelbagai itu yang membezakannya.

Jika gembira perlu ditonjolkan agar tempias auranya yang indah menimpai seberapa insan sekeliling.

Jika duka perlu disorokkan agar kesuraman dan kemalapan tidak turut sama dirasai oleh insan lain.

Tempat duduk belakang kereta dibuka untuk meletakkan barang. Mata terpandang buku teks murid yang tersadai kaku. Ada kekurangan nampaknya.

"Hmm, tertinggal buku teks murid tahun 2 la," diri ini telah menjumpai jawapan.

Masalah jika tidak membawa pulang. Tekad untuk menyiapkan soalan bagi ujian kedua pada hari ini untuk diserahkan keesokkan hari. Lantas kaki melangkah naik semula ke bilik guru.

Kejauhan, retina menangkap objek beg komputer riba duduk menegak di kerusiku.

"Mujur saya tak tinggal laptop," ujarku kepada 2 orang guru yang masih menyiapkan tugasan di bilik guru.

"Haa, mujur cepat..kalau tak bilik guru memang akan dikunci sebentar lagi, jawabnya kena pi cari kunci kat pejabat pula la," kata seorang guru sambil tangan masih rancak menulis.

"Tu la kak, dah la hari ini nak balik siapkan soalan," tali beg digalas ke bahu sambil tangan membawa buku.

"Kalau macam tu, dah terlepas jauh pun mesti patah balik ke sekolah la jawabnya," bibir aku tersenyum mengenangkan perlu berpatah semula jika tayar kereta sudah bergolek sampai ke Sungai Petani. Letihnya perlu menambah 40 minit lagi masanya. Jawapannya adalah meminta bantuan kerani untuk kali kedua untuk membawa pulang komputer riba ini kerana dia juga tinggal di Sungai Petani.

"Alhamdulillah," kalimah itu yang keluar dari bibir sambil keluar dari bilik guru.

Hikmah gembira sebelum berlaku peristiwa. Sebenarnya sudah beberapa kali berlaku dalam hidup ini namun tidak diambil perhatian. Sepertimana gembira juga berlaku rasa sedih sebelum mengetahui sesuatu keadaan duka yang bakal berlaku. Namun seringkali ditepis agar tidak benar-benar berlaku. Walaupun begitu jika telah tersurat akan berlaku jua. Rentetan dari peristiwa itu adalah tarbiah sabar dan redha. Manisnya akan diperolehi apabila bersabar dengan keadaan duka yang diberikan.

'La taqaf wa la tahzan..innallah ha ma'ana'
(Jangan takut jangan sedih, sesungguhnya Allah bersama-sama kita)

Ayat Allah ini sentiasa menjadi peganganku agar hidup ini bukanlah sekadar dibiarkan perasaan takut dan sedih mengelumangi kebahagiaan. Tidak sama sekali. Kita berhak untuk bahagia ketika hidup sementara. Bahagia didunia untuk memperolehi bahagia di akhirat.

'Jika anda mampu membuat diri anda indah maka anda akan mampu melihat keindahan tiap-tiap sesuatu yang anda pandang' ~ petikan pedoman dari buku 'Be a happiest women' karangan DR A'IDH ABDULLAH AL-QARNI.

*******
'Mati..mati..mati'

Sedih dan gusar membaca status dalam laman sosial. Seseorang yang kukenal rapat. Luahan rasa seorang remaja yang putus cinta dengan seorang lelaki yang dikenali di IPTA. Mungkin itu kesan awal sebelum hati bertemu dengan hati yang sebenarnya ditetapkan oleh Allah. Namun tidak senang apabila rasa itu meletakkan seorang muslimah yang mempunyai iman mengikut perasaan sebegitu rupa. Meletakkan perisai bagi menepis nasihat. Justeru rasa sedih sehingga hendak mati itu juga yang dituruti.

Remaja hari ini meletakkan hubungan luar nikah itu satu kemestian. Keseronokkan bergelumang dengan bunga-bunga cinta di taman larangan. Apabila tercucuk duri perbalahan maka pedihnya akan dirasa sehingga ke tulang.

"Orang dahulu sampai hendak kahwin pun hanya pernah sekali bersua muka bagi mengenali paras sebelum berumahtangga. Orang sekarang ikhtilat sudah menjadi adat apabila bertemu sehingga sudah tidak ada rasa malu pada Allah Taala," bicara seorang wanita lewat petang hujung minggu lalu kepadaku.

"Zaman sekarang jika hendak berumahtangga perlu begitu. Jika tidak sampai ke tua masih tiada teman," kata seorang yang juga kukenali pada waktu yang kulupa tarikhnya.

Tiada salah untuk berkenalan. Mengenali hati budi masing-masing. Sepertimana hujah Ustaz Hasrizal dalam facebook bahawa masa itu adalah untuk mengenali dengan sekatan batas yang diletakkan Islam agar perkahwinan kelak berkekalan sehingga ke akhir hayat. Cetusan itu berdasarkan statistik perceraian yang meningkat akhir-akhir ini.

Perlu ada penyelesaian untuk setiap masalah yang datang. Kursus perkahwinan bukan sekadar penuh dengan lawak tidak beradab. Perlu ada penekanan tanggungjawab dan amanah yang diberikan oleh Allah.

'Aku terima nikahnya' dan ' Bercinta sampai ke syurga' adalah 2 buku yang puas dihadam isinya. Pengalaman bukan sekadar teori kaku yang diaptasikan oleh Ustaz Hasrizal mengajak para suami dan isteri bukan sekadar menjadikan hidup berumahtangga erti menerima yang menimbulkan rasa tidak puas hati apabila kegagalan satu pihak melaksanakan sesuatu amanah. Erti memberi itu lebih besar nilainya bukan kepada suami isteri sahaja malah antara manusia sesama manusia amnya.

Sedang mencari buku ketiga sambungan 'Bercinta sampai ke syurga.'

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...