? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Sabtu, 13 Februari 2010

Semuanya bermula dari hati


"Aih..hampa semayang dak lagi ni?" keluar sahaja dari surau guru Matematik laung bertanya
pemain-pemain bola sepak sepak sekolah yang berada di kantin.

"Dak lagi cikgu," sahut mereka secara serentak.

"Ha..lekaih la mai semayang dulu, tunggu apa lagi, lambat lagi nak mula perlawanan tu," ala-ala seorang ibu yang menyuruh anaknya solat.

5 minit kemudian mereka memulakan solat jemaah berpakaian baju bola yang menutupi aurat. Namun saf itu renggang antara satu sama lain. Nampak lompang-lompang laluan yang dapat dilalui oleh seekor kucing.

Bercerita bab solat sampai kiamat pun tidak akan berhenti. Itulah yang sepatutnya berlaku. Bukan untuk mengundang jemu. Namun untuk memperingatkan kelalaian. Juga memperbetulkan kesalahan.

Seorang ibu dan ayah perlu bertanya anak-anak samada telah menunaikan solat setiap waktu. Itu pegangan mak setelah mendengar melalui seorang ustaz lama dahulu. Tanpa rasa jemu mak bertanya setiap kali masuk waktu solat. Tidak ada yang rasa marah walau ada yang terlewat kerana itu adalah suruhan Allah.

"Mak hanya mengingatkan, ini adalah suruhan Allah, buatlah kerana Allah. Bukan kerana mak," pesan mak kepada anak-anaknya.

Mak juga tidak pernah lupa menghampar sejadah dengan meletakkan kain pelikat dan ketayap di atasnya sebagai peringatan tanpa suara buat adik-adik lelakiku. Mereka memahami arahan bisu itu.

******

Cadangan guru-guru perempuan agar surau dihidupkan dengan laungan azan ketika Zohor kuutarakan ketika mesyuarat Panitia Pendidikan Islam. Selain memanggil warga sekolah meninggalkan kerja untuk menghadap-Nya. Dapat juga menghidupkan hati-hati yang liat dari mengingati Allah. Hati-hati itu biarlah kembali bercahaya untuk tidak melengah-lengahkan ibadat. Juga tidak lupa untuk menunaikan ibadat tidak kira di mana sahaja berada.

Maka Panitia akan membuat jadual bergilir kepada murid lelaki tahap dua sebagai bilal. Syaratnya, guru dan kakitangan sekolah juga perlu hadir sama ke surau ketika azan berkumandang. Jika hendak dibentuk sesuatu maka acuannya dahulu perlu dalam keadaan baik. Begitulah cadanganku. Selain sama-sama berjemaah. Di ketika inilah, guru-guru dapat memperbetulkan kesalahan murid-murid sebelum solat bermula. Tidak lagi perlu menunggu Kem Bestari Solat yang hanya dijalankan empat kali setahun untuk murid tahap satu. Juga Kem Akil Baligh yang hanya sekali setahun. Ditambah kekangan masa yang sentiasa mencemburui. Juga bebanan tugas yang tidak pernah surut.

********

Aturan Allah itu sesungguhnya amat cantik. Azan yang dikumandangkan bersahutan serata pelosok dunia tanpa henti 24 jam. Menjadikan alam berada dalam keadaan tenteram.

Sebelum Subuh di bait Nuha Amani, Mandara, Iskandariah, Mesir. Suasana damai yang tidak pernah dirasai sebelum ini. Membuka tingkap kaca berhadapan bilik imarah hadapan yang dihuni oleh keluarga arab cukup memberi ketenangan. Merenung langit kelam yang dihiasi bintang-bintang. Pertengahan bulan Islam ada bulan bercahaya yang turut menjadi hiasan. Terpegun pada ciptaan Ilahi. Bersyukur pada kedamaian yag diberi. Jika suasana malam di sini indah. Suasana malam di sana lebih indah. Barangkali di bumi berkah yang bersemayam jasad beberapa Nabi dan alim ulamak.

Mendengar kunci mushalla dibuka oleh remaja penghuni imarah berhadapan imarahku memberi tanda bahawa waktu Subuh sudah tiba. Remaja itu tidak pernah menangguhkan tugasnya. Melaungka azan pertama bagi mengejutkan jasad-jasad yang dibuai mimpi. Azan kedua yang bersahutan dari mushalla lain yang berdekatan juga bagai satu irama menggetarkan hati yang takut pada Ilahi. Segera menyucikan diri lalu menghadap Ilahi. Menyerah sebulat hati pada pencipta bumi.

Kenangan itu cuba direalitikan di sini. Walaupun tidak sama tetapi mirip kerana semuanya terletak pada satu hati yang memulakan niat kerana Allah Taala.

Mendirikan solat hanya sekadar jasad tidak akan timbul rasa nikmat. Mendirikan solat bersama hati akan menumbuhkan bibit cinta bersama getar pada Ilahi.

1 comments:

WELAS ASIH berkata...

Salam Eva....lama sekali tak jumpa. Kangan sekali rasanya tuk jumpa Eva. Apa kabar?
Senang sekali melihat BLOG Eva yang sampai sekarang tak pernah surut.
Benar kata Eva, semua bermula dari hati.......

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...