? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Jumaat, 22 Januari 2010

Sudah kenal bertambah suka.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


"Kenapa ustazah tak ajar Bahasa Arab di kelas kami?" ketika latihan acara padang
berlangsung seorang murid tahun 5 bertanya.

"Kenapa ustazah?" rakan sekelasnya pula menyampuk.

"Siapa ajar pun sama sahaja." jawapan ringkas dariku.

Rasa bersalah tiba-tiba menguasai diri. Seperti mahu meminta semula untuk mengajar Bahasa al-Quran itu di kelas tahun 5 dan 6. Bukanlah bermakna diri ini pandai. Namun, anak-anak itu sudah bercambah minat terhadap bahasa ini. Maka kerana minat menerima itulah, diri mahu memberi ilmu yang ada tidak seberapa ini.

Perkara yang baik jangan dijadikan sekadar percubaan.
Sepatutnya dibiarkan berterusan kerana akan ada jalan dimudahkan Allah.
Dugaan tetap ada untuk menaik tarafkan nilainya agar hamba senantiasa memperbaharui niat.
Semoga ia benar-benar menjadi berkualiti di sisi Ilahi bersama hasilnya.
Bukan hanya sekadar kuantiti.

Sebenarnya diri ini dan orang lain di luar sana ingin lihat agar Bahasa Arab dipandang penting oleh semua. Bukan sekadar untuk menjayakan sesuatu program. Bukan sekadar bahasa tambahan selepas Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris.

*****

Kaki menapak satu persatu anak tangga untuk ke tahun 1 al-Razi. Sambil anak mata memandang ke padang SKBS yang luas terjaga rapi oleh Pak Mat iaitu tukang kebun sekolah yang rajin. Tahun 4 sedang PJ. Barangkali melakukan gerakan memanaskan badan, tekaku.

"Wahid, isnani, salasah, arba'ah, qamsah." bergema suara anak-anak itu mengira dalam lughatul arabiah.

Aku berpusing semula ke arah mereka sambil tersenyum gembira. Segembira hati yang berbunga-bunga kerana ketika pendidikan jasmani tanpa dipinta juga mereka menggunakan bahasa syurga. Nombor-nombor itu sudah sebati dalam diri agaknya yang diberi penekanan tahun lepas setelah dikenal pasti ketika tahun 3 masih ramai tidak tahu mengira dari satu sehingga sepuluh.

~Ya Allah, mudahkanlah urusan pada kebaikan yang ingin hamba-hamba-Mu ini laksana dan realitikan di muka bumi ini. Patahkanlah kejahatan walau secubit dari gerak hati yang terbit. Semoga aura baik senantiasa melingkari hidup kami bawah lembayung rahmat-Mu. Amin.~

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...