? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Isnin, 25 Januari 2010

Hebat


"Hang mesti menang punya," sayup-sayup murid tahun 6 bercakaran lidah ketika latihan acara balapan bakal bermula.

"Apa pula aku, hang la menang," bertegang urat menyatakan bahawa diri masing-masing tidak hebat.

Aku mula merapati kumpulan itu.

"Takkan sebelum bertanding masing-masing sudah menyerah kalah," mukadimah membuatkan murid-murid yang mewakili Rumah Biru dan Hijau itu terdiam.

"Kalau begitu lebih baik mengumumkan kemenangan tanpa bertanding, beri sahaja kemenangan kepada kepada mana-mana rumah lawan, itukan lebih mudah," meneliti bait-bait ayat ustazah yang dua tahun lalu hanya sebagai pemerhati ketika acara sukan sekolah.

"Mengikut seperti kata-kata kamu semua tadi seolah-olah sudah lemah semangat dan menyerah kalah sebelum berhadapan dengan keadaan."

"Allah tidak suka kamu meletakkan sesuatu tanggapan tanpa berusaha melaluinya terlebih dahulu," kelakar juga aku menjadi motivator ketika mentari berdiri atas kepala.

"Allah akan memberi mengikut apa yang kamu sangka," ayat sahabat baikku tidak pernah kering sebagai ingatan.

"Adam, sepatutnya kamu kena melemahkan pihak lawan dengan mengatakan bahawa aku akan menewaskan engkau wahai Ashraf," sudah seperti Hang Jebat seperti hendak menyerang Tuah di istana Melaka pula gaya bahasaku.

Adam, murid baru itu menganggukkan kepala.

"Alah, apa yang kamu hendak takutkan Ashraf selaku olahragawan tahun lepas ini, dia juga manusia yang ada kelemahan seperti kita," Ashraf senyum sumbing sambil mundar-mandir.

Mata Adam dan rakan-rakan L1 kembali sirna seperti mata helang hendak menerkam mangsa.

"Ashraf, hang tak tahu kelebihan kami selaku rumah biru, selagi belum berlari jangan harap kami akan menyerah kalah," terkesima aku dengan lontaran kata-kata Adam seperti panglima hendak mempertahankan Tanah Melayu lagaknya.

"Macam tulah, semangat kena kuat, jika ada kekuatan fizikal tanpa semangat kita akan lemah. Begitu juga dengan semangat membara tanpa usaha juga akan gagal."

"Bukan sekadar ketika sukan malah ketika belajar dan kehidupan," aku mengharapkan kata-kata itu masuk telinga kanan dan dipekup telinga kiri oleh calon-calon UPSR 2010 ini.

"Apa yang penting semua yang kita buat kerana Allah dan mengeratkan ukhuwah bukannya mencari perbalahan," syarahan kututup setelah pelari-pelari itu dipanggil nama untuk mengambil tempat di padang.

Jika sebelum ini, aku berasa terkebelakang berbanding cikgu-cikgu lain dari segi mengatur strategi. Kini aku juga tahu strategi menjatuhkan lawan. Bukan menyatakan bahawa diri ini hebat. Namun sekadar mengingatkan bahawa setiap diri manusia yang dicipta punya kekuatan. Cuma ada yang tahu tapi tidak pandai menggunakan. Ada yang langsung tidak tahu malah tidak cuba mencari dan mengasahnya.

Setiap dari kita hebat jika pandai menggunakan kehebatan.
Kehebatan bukan untuk mencari pujian manusia.
Cukup sekadar mendapat perhatian Allah Taala.
Kehebatan perlu bagi mencipta sejarah kejayaan dan kecemerlangan.
Menjadi hebat agar orang lain turut serta untuk menjadi hebat.
Maka dalam dunia terisi dengan manusia yang hebat.
Hebat yang dimuliakan Allah Taala.
Bukan hebat yang mendapat tempat dalam jurang neraka. Nau'zubillah.

*****
"Saya ustazah," anak-anak 2 al-Farabi berebut hendak mengepalai senaman sebelum memulakan pelajaran Bahasa Arab.

Sesi senaman adalah rutin menggunakan enam anggota badan bagi tajuk pertama tahun 2.

Menyebut kepala, mata, hidung, telinga, mulut, bahu dan jari sambil menggerakkan anggota-anggota tersebut cukup menyegarkan kami sekelas sebelum memulakan pelajaran baru.

Antara cabaran mengajar sebelum masa rehat adalah mengembalikan fokus minda anak-anak itu daripada makan dan bermain ketika rehat kelak.

"Saya pula ustazah," sekali lagi mereka berebut untuk menjadi ustaz dan ustazah membaca ayat di papan tulis sambil diikuti oleh rakan yang lain.

Ada yang kecewa apabila nama tidak disebut sehingga ke akhir sebelum latihan diberi. Ada yang tersenyum sehingga ke telinga apabila diberi tepukan oleh rakan-rakan kerana kelancaran membaca. Ada yang berbangga apabila digelar sebagai ustaz dan ustazah. Kepelbagaian keletah anak-anak ini sebenarnya mencuitkan hati.

Aku juga pernah seusia anak-anak itu yang berharap agar guru memanggil namaku ketika sesi untuk membaca dan menjawab soalan. Aku boleh merasainya. Justeru jika ada anak-anak lemah dan masih tidak boleh membaca mengangkat tangan akan kucuba realisasikan kehendak mereka itu. Aku berbangga kerana mereka berani. Aku berbangga kerana mereka punya keinginan bersaing dengan rakan-rakan yang pintar. Akibat secubit semangat ditambah daya usaha pasti akan berjaya dengan izin Allah Taala. Kata-kata itu yang sering kulemparkan.

Sebagaimana diri ini gembira memberi. Aku juga mahu anak-anak itu gembira menerima. Kegembiraan apabila mereka berlumba-lumba hendak menunjukkan kehebatan dan berusaha untuk menjadi hebat.

Namun, penegasan perlu ada bahawa Allah lebih hebat dari segala kehebatan di dunia ini. Mereka memahaminya. Alhamdulillah.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...