? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Sabtu, 25 Oktober 2008

Diet untuk sihat...

Bukhari dan Ibnu Abid Dunia meriwayatkan dari Aisyah r.ha. dia berkata: Bala yang pertama-tama sekali berlaku kepada ummat ini sesudah kepergian Nabi Saw ialah kekenyangan perut! Sebab apabila sesuatu kaum kenyang perutnya, gemuk badannya, lalu akan lemahlah hatinya dan akan merajalelalah syahwatnya! (At-Targhib Wat-Tarhib 3:420).

Betapa banyak orang yang memilih makanan yang halus-halus di dunia ini kelak dia akan menjadi lapar dan telanjang di hari kiamat! Dan betapa banyak lagi orang yang memuliakan dirinya di sini, kelak dia akan dihinakan di akhirat. Dan betapa banyak orang yang menghinakan dirinya di sini, kelak dia akan dimuliakan di akhirat.'
:
Sabda nabi

Petang tadi ketika di Tesco abah sempat melakukan free body fat measurement.Sebenarnya abah agak keberatan untuk melakukannya namun anaknya ini yang memaksa.Haha.Walaupun target cina yang memeriksa itu untuk promosi produk nutrition breakfast namun target anak yang sayang abah ini ialah abahnya kekal sihat.Hasilnya BMI abah menunjukkan overweight di mana lemak di bahagian perutnya paling banyak.Maka abah disarankan mengurangkan berat sehingga 20kg.Nampaknya abah kena berusaha lebih lepas ini.Jika hendak anaknya ini boleh jadi free dietition for him.Siap dengan list untuk pemakanan dan cara hidup sihat pun boleh.Kita berusaha Allah penentunya.Lebih baik mencegah daripada berubat.Makan untuk sihat agar dapat beribadat kepada-Nya bukannya membawa kemudaratan kepada tubuh badan pinjaman-Nya.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...