? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Sabtu, 19 Disember 2015

Mak yang hebat...

    "Hampa nak pi kat Iman dah ka?"soalku Mak setelah bangun dari tidur selepas Isyak tadi.


    "Nak pi la ni Mak,"jawabku.

    "Sat nak pi bancuh kopi kat dia,"lalu Mak berlalu ke dapur untuk membancuh kopi untuk Adik,

     Itulah rutin kami setiap malam sejak adik keempat saya membuka gerai burgernya di lokasi tapak bazar Ramadan taman kami. Setelah beberapa bulan beroperasi secara penghantaran ke rumah bermula dari pertengahan tahun ini. Mak merupakan tulang belakang yg paling kuat sejak Adik memulakan bisnesnya ini. Setiap hari Mak membuat sos blackpepper, menyediakan bahan perap ayam dan tepung menggoreng sehingga membantu menggoreng ayam. Adakala menghantar barang ke ruang tamu untuk dimasukkan ke kereta. Sesekali menyediakan pesanan pelanggan ketika Adik ke tandas @ balik rumah untuk mengambil ayam. 

    Sejak dari itu rutin tidur kami berubah termasuk Mak. Kami menunggu sehingga Adik tutup gerai jam 2 pagi. Mengemas barang serta canopy. Pulang ke rumah 15 minit selepas itu. Melelapkan mata pada jam 3 pagi. Hanya ada dua jam untuk bangun solat Subuh. 

    Di usia 57 tahun Mak masih bertenaga membantu anak-anaknya meneruskan kelangsungan hidup disamping tetap tidak mengabaikan tugas beliau sebagai seorang ibu serta surirumahtangga. Allah,tabahnya hati seorang isteri tanpa seorang suami di sisi dengan 6 orang anak yang masih ramai belum lepas rumah. Hebatnya engkau wahai ibu. Saya juga mahu menjadi wanita hebat sebegitu. 

   Mak kata nak bantu Bang Chik sebab dia nak bertunang. Mak kata lagi Mak nak dia nikah dan hidup berumahtangga. Mak nak ajar bakal isteri dia buat segala bahan jualan. Waktu itu Mak dapat lepaskan Bang Chik berdikari berniaga bersama isterinya. Ya, Mak mahu kesemua anak-anaknya hidup berumahtangga walaupun tanpa Mak menyuruh serta mendesak. 

   Mak banyak mengajar saya tentang hidup. Saya belajar dari Mak tanpa bebelan panjang namun saya belajar dari perlakuan Mak sendiri. Adakala dari sikap Mak yang tidak menegur kesalahan itu membuatkan saya berfikir lalu saya bertanya, dari situlah Mak memberitahu sebabnya. Jelasnya memang niat Mak mahu kami berfikir itu berjaya walaupun tidak semua anak-anaknya berfikir sebabnya Mak tidak menegur. Hebat engkau wahai Mak mengajar anakmu tentang hidup tanpa engkau mempelajari ilmu psikologi serta kaunseling. Kagum saya dengan wanita berpelajaran setakat darjah enam itu sahaja. 

   Doaku Mak terus dipanjangkan usia dalam rahmat-Nya agar kami anak-anak yang banyak karenah ini dapat mengganda pahala membahagiakan Mak tika sihat, sakit dan lanjut usia. Ya Allah rahmatilah hidup kami sekeluarga. Aamiin.

   


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...