? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Rabu, 18 Julai 2012

Repeat again n again


     Hari-hari p&p guru yang bersemangat. Umpama guru praktikum apabila kalut menyediakan BBM di waktu terluang tanpa pedulikan perut yang berkeroncong.

    Saya suka apabila berkeadaan begini..haha.

    Saya sudah tidak peduli apabila kembali menjadi guru j-QAF tunggal di sekolah. Buat sekadar terdaya. Jika terlalu pulun sehingga tiada masa untuk diri sendiri dan keluarga membuatkan saya tension.

    Namun dalam kalut menyediakan BBM, setiap kelas yang dimasuki seperti tongkang pecah. Sampah dari depan sehingga ke belakang kelas. Saya hanya sempat menyelenggara kelas sendiri sahaja. Itu pun tiga kali pada hari ini menyapu dan mengemas kelas. Pagi, tengahari dan waktu pulang. Aduyai..mau pitam cikgu kalo tiap-tiap hari ini macam.

   Kesedaran. Ya kesedaran. Murid-murid masih belum punya kesedaran yang tinggi untuk membersihkan kelas tanpa diarah dan pantauan guru. Maka sebagai guru, saya tidak boleh putus asa untuk terus memberi kesedaran kepada mereka agar sikap itu terpahat dalam diri mereka sampai dewasa.

   Seperti itu jugalah dakwah yang pastinya tiada penghujung selagi nyawa masih di badan. Jangan berkata tidak sebelum benar-benar mencuba sedaya-upaya.

   "Malu pada bangsa cina walaupun mereka non Muslim tapi mereka mementingkan kebersihan dan menjadikan kebersihan agenda no satu dalam peningkatan disiplin sekolah,"kata saya kepada PK1 merujuk bekas GB Tionghua.

   Ya di waktu itu murid-murid tidak putus mengucapkan salam. Tidak kurang yang berlumba-lumba datang mengangkat beg dan barang guru serta mengutip sampah di serata tempat dalam kawasan sekolah.

   Saya rindu waktu itu.

   Pernah sekali sebagai guru bertugas mingguan saya berucap mengingatkan kembali murid-murid tentang disiplin yang pernah diterapkan kepada mereka beberapa tahun lepas. Ada sedikit perubahan. PK1 juga menguacapkan terima kasih apabila saya memperingatkan kembali nilai tersebut. Namun ia kembali dilupai apabila sudah beberapa bulan ucapan itu berlalu.

   Hakikat manusia. Perlu diingatkan dan diulangkan kerana manusia seringkali lupa.

   Itu yang para Rasul, sahabat, ulama, guru, ustaz sering lakukan. Mengulang ingatkan kebaikan serta mengamalkannya.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...