? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Ahad, 1 April 2012

MUDAH tidaklah SUSAH.

      'Biarlah kita menjadi manusia yang tidak menyusahkan di kala hidup dan mati.'
     
      Saya suka ayat ini. Lalu teringat kata-kata ustaz iaitu penceramah Kursus Pengurusan Jenazah ketika LDP anjuran sekolah di Masjid Sungai Seluang dua minggu lepas. 

"Sediakan pakaian dan kain kafan untuk hari terakhir kita nanti agar memudahkan orang untuk menguruskan jenazah kita."

    Ayat yang sama dengan ayat mak. Ayat itu telah mak realisasikan untuk abah dan dirinya maka ketika hari pengurusan jenazah abah amat mudah sekali kami adik-beradik dan saudara-mara mencari segala kelengkapan seperti tuala, pelikat dsbnya kerana segalanya sudah tersedia dan rapi tersusun dalam almari pakaian. 

    Maka saya berpesan pada diri apabila ada duit nanti, usah terburu-buru mencari pakaian dan kain ela untuk dijadikan pakaian kerja sahaja. Dahulukan pakaian dan kelengkapan untuk hari terakhir nanti agar hari terakhir itu juga tidak menyusahkan orang.

   Berpesan senantiasa juga agar selagi hidup tidak menjadi beban dan menyusahkan orang. Pesanan yang sentiasa kita ingat namun tanpa sedar kita menganggu dan menyusahkan orang walaupon hanya sekadar menganggu P&P guru kelas sebelah kerana sikap kita yang tidak mengajar, hanya mengoyangkan kaki di meja guru dan senyum melihat murid-murid bising.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...