? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Sabtu, 2 Oktober 2010

Sudah tukar ka???

Jurufoto Michel Denis-Huot memetik kamera untuk mengambil foto-foto yang mengagumkan ini pada bulan Oktober tahun lalu di Masai Mara, Kenya. Dia kagum dengan apa yang dilihatnya:

“ Pada suatu pagi, tiga ekor adik beradik cheetah kelihatan bermain-main. Tidak lama kemudian, mereka bertemu dengan sekawan rusa impala. Kesemuanya lari bertempiaran meninggalkan si kecil. Dan… harimau tiga beradik itu mudah mengepungnya…”
Namun, lihatlah keajaiban makhluk ALLAH ini…



“Sesuatu yang bernyawa tidak akan mati melainkan dengan izin Allah, sebagai ketetapan yang telah ditentukan waktunya.” (Al Imran: 145)


Agaknya dunia sudah terbalik. Manusia yang berakal sudah menjadi haiwan ( tidak semua ). Haiwan yang tidak berakal sudah menjadi manusia kerana mempunyai sifat penyayang dan belas kasihan walaupon sesama pemburu dan pemangsa. Manakala manusia pula, ibu dan bapa juga gamak membunuh anak-anak sendiri dan mencampakkan merata-rata. Banyak faktor yang dicungkilkan hasil dari fenomena tidak sihat ini. Antaranya adalah :

1. Mendengar bisikan halus ( iblis dan syaitan )
2. Pemakanan tercemar yang mempunyai bahan toksik yang mempengaruhi fizikal dan mental.
3. Stress melampau akibat tuntutan hidup ( kerja, material, memenuhi kehendak orang tersayang dsbnya )

Namun, apa sahaja faktornya pasti ada solusi yang mengembalikan manusia kepada fitrah manusia.

Sepatutnya makin diuji makin kita dekat dengan pemberi ujian iaitu Allah. Dari DIA ujian itu datang. Kepada DIA juga ujian itu akan kembali.

Sepatutnya juga manusia yang hebat dan kerap diuji perlu bersyukur kerana kita dicintai-Nya kerana DIA mahu kita senantiasa dekat kepada-Nya. Hakikatnya manusia ini akan renggang dengan Allah apabila berada dalam keadaan senang.

"Kamu tahu bagaimana cara kita hendak dekat dengan Allah?" tanya saya kepada seluruh murid tahun 5.

Semua menggelengkan kepala.

"Yang utama sempurnakanlah solat fardu 5 waktu dengan ikhlas kerana Allah diikuti dengan kewajipan yang lain."

"Namun jika solat sudah disempurnakan kamu masih melakukan maksiat maka semak kembali solat yang kamu laksanakan dari segi rukun qauli dan fi'linya," penerangan saya menjadi mudah kerana anak-anak ini sudah mempelajari tajuk yang berkaitan.

Tiada cara yang dapat mendekatkan kita kepada Allah selain dari solat yang utama. Solat yang dihadirkan hati selain perlakuan yang dilakukan dan perkataan yang dilafazkan. Jika kekhusyukkan sudah tersasar, telinga kembalilah menghayati kalimah-kalimah yang dilafazkan bibir.

Jika di luar solat masih mendengar bisikan dan tertekan maka lazimilah hati berhubung dengan Allah di mana-mana dan bila-bila sahaja. Di darat, udara dan laut. Senantiasa connect dengan-Nya memohon ampun atas kesalahan sedar dan tanpa sedar. Memohon keselamatan hidup di dunia dan mati dalam keadaan baik. Mohonlah apa-apa sahaja. DIA mendengar dan DIA menyukai hamba-Nya yang meminta.

*******

Alhamdulillah. Allah memakbulkan doa saya untuk kembali bertemu dengan kawan-kawan sekolah rendah yang sudah 20 tahun terpisah. Pencarian di dunia realiti yang tidak ketemu. Akhirnya di dunia maya kembali bersua.

Kelas 6 Biru SK Sg Raya Kg Kepayang, Ipoh memang best. Menganyam zaman kanak-kanak untuk membentuk hidup seterusnya. Nampak nakal dan hanya main-main. Namun tanpa dulu menyedari ada waktu-waktu itu merupakan landasan kehidupan dewasa. Allah memberi zaman itu sebagai secebis kemanisan hidup agar hari-hari muka tetap merasai kemanisan itu.

All of my friends. Semoga kita menjadi sahabat di dunia dan akhirat. Amin.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...