? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Jumaat, 30 Julai 2010

Terlupa @ buat-buat lupa?

"Arghhh..selsema pulak, tak selesanya keadaan ini."

"Ermm..baru je demam minggu lepas, minggu ini panas pula badan ini."

"Alah..hujan plak, camna nak gi opis ni."

"Aishh..hujan-hujan camni bawa keta tak nampak jalan la, cermin pun kelabu ja."

"Hmm..panasnya, malas la nak keluar rumah nanti terbakar kulit."

"Uhhh..peritnya panas kali ni, nak ke mana-mana pun tak selesa."


"Ermm..keje umah ni tak pernah selesai, orang laki senang la balik keje ja buka paper sambil minum kopi."

"Aduh..banyaknya keje, jika dapat bercutikan best dapat release tension."

"Hmm..boringnya tak tau nak wat ape."

"Boring la plak, mana pergi semua orang ni..hmmm."

Tanpa sedar ayat-ayat di atas sering kita tuturkan bila berada dalam situasi-situasi di atas. Iman dan akal juga gagal mengawal emosi yang bergelodak. Sebaliknya ketika di luar situasi di atas kita mampu menggelakkan ayat-ayat itu dengan kawalan emosi, akal dan iman. Betapa lemahnya manusia ketika diuji sedikit.

Ketika itu kita terlupa sakit itu tandanya Allah sayang.
Ketika itu kita terlupa hujan itu adalah rahmat.
Ketika itu kita terlupa bahawa panas itu adalah bala yang perlu dimuhasabahkan diri dan masyarakat.
Ketika itu kita terlupa bahawa sibuk itu tanda Allah tidak membiarkan kita lagha dengan perkara yang sia-sia.
Ketika itu kita terlupa bahawa masa lapang itu diperuntukkan untuk mengganti amalan wajib yang banyak lopong.

Ketika sakit kita terlupa bersyukur kerana sakit itu membuatkan kita makin rapat dengan-Nya. Sakit yang diberi-Nya dan DIA jugalah yang akan menariknya kembali. Justeru sakit yang mengingatkan kita kepada mati. Sihat sering melalaikan kita. Mengejar dunia seolah-olah dunia ini tidak akan ditinggalkan.

Ketika hujan kita terlupa untuk mengucapkan 'alhamdulillah' kerana menurunkan rezeki berlimpah-ruah ke bumi. Bakal menyuburkan tanaman dan tumbuhan. Bakal memenuhkan sungai dan perigi. Bakal menebarkan rahmat ke atas setiap ciptaan-Nya.

Ketika panas kita lupa berishtighfar menghapuskan dosa-dosa kecil. Taubat Nasuha bagi melenyapkan dosa-dosa besar. Semoga dosa-dosa itu jatuh berkeping-keping umpama ruping luka yang telah kering.

Ketika sibuk dengan rutin kerja seharian kita terlupa untuk memanjatkan syukur kerana kita punya kerja untuk menampung kehidupan. Kita punya amanah apabila dilangsaikan dengan ikhlas akan ada ganjaran yang besar dari-Nya. Ganjaran yang tidak nampak dek mata kasar. Ada keluarga yang perlu dijagai. Boleh menumpang manja dan bahagia berbanding orang yang ditakdirkan sebatang kara.

Ketika punya masa lapang kita terlupa untuk bersyukur kerana punya ruang untuk membuat pelbagai amal kebaikan untuk diri sendiri dan orang lain. Berbanding orang yang sibuk kita ada masa untuk solat sunat bagi menampung solat wajib yang mungkin lopong. Ada masa untuk mencari ilmu dari pelbagai sumber dengan pelbagai cara. Sumber utama adalah membaca, mentadabbur dan menghayati makna al-Quran. Malah mungkin menghafaznya. Membaca pelbagai jenis buku. Menghadiri majlis-majlis ilmu dan sebagainya. Lebih santai melaksanakan hobi yang tidak bercanggah dengan syariat.

Kita yang selalu lupa kerana lupa saya mengingatkan diri sendiri terutamanya dan semua agar bersyukur atas pemberian dan ujian yang diberi-Nya.

Saling ingat-memperingati membuatkan alam ini tersenyum bahagia kerana lupa itu tidak akan menghuni dalam diri manusia makhluk berakal yang sering terlupa yang adakala buat-buat lupa.

1 comments:

naimisa berkata...

ya, keluhan-keluhan begitu bahaya sebenarnya.

Tapi kadang2 lancar sahaja terlepas dari mulut...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...