? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Selasa, 10 Mac 2009

Beruk ke kucing?

Adakah patut dia panggil Teh dengan panggilan beruk. Memang tak patut. Nama sahaja berakal tetapi tidak pandai menggunakannya. Mujurlah dia tidak menerajang Teh hingga bergolek menuruni anak tangga. Jika tidak mungkin ada tulang Teh yang akan patah. Tidak pun mungkin Teh akan hencot sepanjang hayat. Kasihan Teh.

****
Petang dua hari lepas Teh mengajak Tam berjalan-jalan di jalanan. Alasan cuma satu sahaja iaitu tanda protes terhadap kurungan yang telah dilakukan sejak setahun lepas. Kata Teh sepatutnya dia perlu ingat akan kami yang juga inginkan kebebasan menjalani kehidupan. Kenapa perlu kami dikurung sedangkan sebelum ini kami bebas untuk bergerak. Melompat. Berlari. Mengejar dan bermain. Hari yang indah untuk dinikmati sepanjang hari seperti hendak menyekat masa berputar arah jarumnya. Indahnya hari yang berlalu itu. Adakah ia akan berulang kembali? Soalan yang membelenggu Tam tanpa jawapan yang nyata. Teh selalu berkata tidak guna hanya biarkan masalah membelit diri. Ia perlu direalisasikan ke alam realiti. Begitu barulah bijak namanya. Barulah akan ada perubahan terhadap permasalahan yang menyekat kebebasan untuk memiliki kebahagiaan. Atas falsafah Tehlah mereka melakukan sesuatu untuk mengubah keadaan. Mungkin untuk sementara atau mungkin juga buat selamanya.

Kedua-dua mereka berjalan beriringan menuju ke jalan. Menghirup udara segar bawah lembayung mentari hampir tenggelam. Mendengar cicipan burung-burung pulang. Merasa nyaman tempias angin menghempas lembut ke tubuh. Walaupun ada kenderaan membingit membunyikan hon beri peringatan untuk mengelak, kami tetap gembira dan bahagia.
Tiba-tiba kebahagiaan itu diragut dengkinya makhluk sempurna sifat. Kami disembur dengan air dari pili membasuh kereta. Sudahlah basah. Pedih lagi akibat tekanan air tinggi itu mengenai jasad yang mulus. Apa salah mereka? Mereka hanya sekadar menunjukkan tanda protes. Mereka hanya sekadar berjalan secara aman tanpa menganggu sesiapa pun.

Ketika membersihkan tubuh kebasahan kami ditangkap dan diserahkan kepada dia kembali. Kepala Teh diketuk berulang kali. Tam juga tidak terkecuali dari hukuman itu. Namun Teh teruk dibelasah kerana Teh melawan. Teh meronta. Teh mengigit. Malah Teh mencakar. Teh mahu melepaskan diri dari cengkaman dia. Tam hanya mampu memerhati. Mata Tam bening menyaksikan Teh diperlakukan sebegitu. Kesalahan cuma keluar dari sangkar demi menghirup sedikit kebebasan yang diragut tanpa perikemanusiaan. Bagi dia sebagai tuan layak membuat keputusan walau membawa penderitaan kepada haiwan peliharaannya sepanjang hayat.
Tam dan Teh dicampak kembali ke dalam sangkar beroda. Merenung semula akan kebebasan yang telah disekat. Tam merawat dirinya dengan jilatan sambil berazam akan terus berjuang menuntut kebebasan yang diubah menjadi kurungan tanpa klimaks yang pasti.

Kucing dengan beruk pun tidak kenalkah? Tak sekola ker???

Tawa Tam meregangkan misai yang menghiasi.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...