? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Jumaat, 25 Mei 2012

Tuba dibalas madu


      3 jam saya terpaku depan tv menonton filem ini melalui Astro First. Berbaloi untuk langganan RM15 untuk 48 jam.

      Kisah permusuhan yang berakhir dengan persahabatan dek kerana kebencian dibalas kasih-sayang.

      Lalu ingatan saya pusing ke belakang. Ingat kepada Rasul junjungan mulia. Itulah sifat dan akhlak baginda yang ditonjolkan untuk teladan ummah. Namun kita ummah yang sering lupa dan abaikan akhlak tersebut kerana terlalu menurut hawa amarah yang membelenggu. Sukar untuk tenang apabila diherdik. Sering membalas apabila dihina.

     Itulah akhlak kita yang sering terburu-buru. Sukar sabar di permulaan. Hanya sejuk dan sedar apabila di tengah dan akhir yang adakala semuanya telah musnah. Nasi sudah menjadi bubur.

     Janganlah kerana perselisihan pendapat ukhwah ummah terlerai. Janganlah kerana ideologi berbeza ukhwah terpecah. Tanpa kita sedar makhluk api bertepuk tangan. Makhluk tanah yang tidak menyembah Yang Esa tersenyum ria.

     Walaupon sedih hero yang menukar permusuhan dengan kasih-sayang itu tumpas dan mati namun tetap terukir senyuman apabila musuh yang akhirnya akrab itu berjaya menunaikan hasrat dan cita-cita hero yang berkorban sehingga ke akhir hayat itu.

     Tahniah buat Korea yang berjaya bikin satu filem yang ada nilai untuk dihayati dan diadaptasi dalam hidup. Walaupon mereka non Muslim namun mampu laksanakan nilai untuk dihayati. Bukan sekadar tontonan hiburan.

*** Memaafkan musuh itulah yang terbaik. Saya sering nasihatkan diri tentang ini. Sering tersasar namun saya akan cuba sehingga berjaya. Doakan saya agar terus dapat istiqamah dengan akhlak ini ***

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...