? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Isnin, 14 Mei 2012

Ibu tua dan basikal mini

Kais jalan cari makan. Kita pagi, petang, siang dan malam makan
Ujian kemiskinan itu sebenarnya lebih mengajar erti kehidupan
       Jika berasakan kita susah, ada lagi orang yang lebih susah dari kita. Jika kasihan melihat orang yang lebih susah dari kita maka ternyata kita masih punya kesedaran dan bersyukur dengan apa yang kita ada.

Cuba bayangkan tilam empuk adalah kotak untuk turut merasa apa yang mereka rasa
      Setiap petang menanti adik di luar pagar sekolahnya sekitar dalam 20 sehingga ke 30 minit menemukan saya dengan pelbagai orang yang lalu-lintas dan yang turut berada menanti anak di luar pagar sekolah. Menginsafkan. Allah menjadikan kita tidak sama. Ada yang kaya. Ada yang miskin. Perbezaan itu yang bukannnya Allah hendak meletakkan jurang namun Allah mahu menemukan kita di bawah satu titik juga iaitu titik tolong-menolong dan bantu-membantu.

     Orang kaya turut merasakan kesusahan orang miskin maka tidak akan ada lagi penghinaan dan cemuhan jijikan. Orang miskin pula bersyukur dengan apa yang dimiliki maka tidak akan ada rasa terhina, cemburu serta tidak puas hati terhadap orang kaya.

     Seorang ibu tua membawa basikal mini tuanya penuh dengan makanan yang baru dibeli di dalam raga hadapan. Saya rasa makanan itu dibeli dari Tesco yang tidak jauh dari sekolah namun makanan-makanan itu tanpa plastik kerana plastik tersebut diletakkan barang yang diserahkan kepada anaknya di luar pagar sekolah. Sayu hati melihat ibu tua dengan basikal tua di jalanraya yang sibuk dan sesak.

     Saya bersangkaan bahawa anaknya tinggal di asrama walaupun rumah pastinya dekat dengan sekolah. Namun sangkaan saya meleset apabila ketika u turn untuk pulang ke rumah saya kembali terlihat ibu tua tersebut membawa anaknya dengan basikal tua tersebut pastinya untuk pulang ke rumah. Wajah anaknya saya tidak nampak. Anaknya tadi atau anaknya yang lain yang turut bersekolah di situ.

     Mungkin sangkaan saya sekali lagi tersalah. Walau apa sahaja sangkaan saya ada pengajaran yang saya dapat dari kisah ibu tua dan basikal mininya itu.

    Saya terbayang wajah ibu yang kian tua usianya di rumah. Masih bekerja sehari-hari sebagai surirumah walaupun masih kuat angka usia selalunya seiring dengan kekuatan tenaga.

    Lalu saya teringat kata-kata mak," Mak nak beli basikal la, boleh kayuh pi rumah Tok hampa." Sejurus apabila rasa tidak mahu menyusahkan anak-anak yang seharian bekerja. Sayu.

    " Tak payah la mak, zaman dulu ok la tak banyak kereta macam lani," ujar saya dan K.Ngah yang risau dengan keselamatan mak.

    Kisah ibu tua mengingatkan saya bahawa perlu meluangkan lebih banyak masa denggan mak. Perlu menyediakan ruang untuk berbicara dengan mak dan mendengar masalah serta luahan hati juga perasaannya. Perlu lebih menjaga hatinya dengan kata-kata dan tindakan. Perlu menggembirakannya. Cuba menunaikan impian dan cita-citanya seboleh mungkin.

   Ya Allah, Engkau murahkanlah rezeki hamba-Mu ini agar dapat membahagiakan mak di masa dia masih ada. Engkau panjangkanlah usiaku agar dapat menjaganya seperti dia menjagaku. Engkau sihatkanlah dan kuatkanlah tenagaku agar dapat membantunya ketika dia memerlukan bantuan. Ameen.

*** Mak asyik sebut Langkawi nak beli tehfal. Adakah saya perlu memberanikan diri memandu di tempat
       orang pada cuti bakal datang ini ??? Adakala rasa nak cuba apabila membaca blog Kkida seorang ibu
       yang berani memandu di Sydney..huhu

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...