? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Selasa, 24 Julai 2012

Kuingin syurga-Mu


       Kali ini saya menulis kerana saya suka berkunjung ke beberapa buah blog dan membaca hasil nukilan tuan-tuan punya blog tersebut. Boleh dikatakan setiap hari. Jika tiada entry maka saya akan sedikit kecewa. Maka saya terfikir adakah pengunjung setia blog saya yang ke sini setiap hari untuk membaca dan mempunyai perasaan yang sama seperti saya apabila tiada entry baru berbulan-bulan lamanya.

      Saya seperti sudah abaikan blog ini. Jumlah entry pada setiap bulan juga boleh dihitung dengan jari hanya di sebelah tangan. Walaupun masih ada berkunjung yang meninggalkan jejak di ruang chat box yang terdiri dari pelbagai bangsa dan agama namun rasanya seperti hanya memuji dan melihat ruang blog ini yang berwarna-warni dengan widget berkelip-kelip serta pemandangan gunung dilatari biru putih awan yang sememangnya indah.

      Namun hakikat nukilan di sini barangkali hanya dipandang sipi walau saya masih berdoa sekadar widget asmaul husna serta tasbih, tahmid dan takbir yang melatari ruang atas blog ini mampu menjadi penyebab terusik hati pengunjung non Muslim untuk terus mencari hidayah dan kebenaran tentang Islam.

     Itu doa saya walau nampak kecil tetapi besar nilainya terutama pada pandangan Allah.

     Saya semakin dewasa untuk menceritakan setiap detik yang berlaku dalam hidup seharian. Adakala malu hendak berkongsi segalanya dengan pembaca. Namun saya amat kesali sedikit apabila nilai yang dulu saya selalu tekankan dalam penulisan juga saya tidak siramkan. Amat jarang sekarang ini memandang sesuatu dengan nilai. Jika pun ada bagi saya hanya sekadar biasa-biasa yang tidak perlu dikongsikan di sini dan di mana-mana.

    Saya lebih memandang realistik tidak kiralah peristiwa dunia yang seringkali saya sharekan di fb untuk kawan-kawan. Syria, Mesir, Burma dan serata pelosok dunia yang menjadi tumpuan lensa masyarakat dunia. Dahagakan perkembangan terkini berkaitan saudara-saudara seakidah yang tertindas bersama hembusan doa akan segala penderitaan mereka itu berakhir secepat mungkin.

    Saya lebih terasa kebersamaan mereka dengan cara ini sehingga terbawa-bawa ke dunia tidur.

    Bermimpi berada di dua buah negara dalam sengketa yang ditindas dalam satu malam membuatkan saya lelah apabila terjaga. Dapat merasai sedikit getar apabila nyawa berada di penghujung ketika muncung senjata sentiasa dihunus. Berlari dari satu kampung ke satu kampung bersama keluarga untuk menyelamatkan diri. Penat dan letih namun itulah realiti yang terpaksa mereka harungi setiap detik di sana.

   Layaklah syurga terbuka buat mereka dengan bidadari tersenyum menanti.

   Sedangkan kita mengharapkan syurga namun bersenang-lenang dengan segala macam makanan juadah berbuka. Berpasang-pasang baju raya ditempah. Berhajat membeli segala macam persiapan lagi untuk Aidilfitri. Kasut, jam dan barang kemas. Termasuk juga perhiasan rumah yang diganti baru kesemuanya.

   Malunya.

   'Wahai Tuhan ku tak layak ke syurga-Mu. Namun tak pula aku sanggup ke neraka-Mu. Ampunkan dosaku terimalah taubatku. Sesungguhnya Engkaulah pengampun dosa-dosa besar.'


Rabu, 18 Julai 2012

Repeat again n again


     Hari-hari p&p guru yang bersemangat. Umpama guru praktikum apabila kalut menyediakan BBM di waktu terluang tanpa pedulikan perut yang berkeroncong.

    Saya suka apabila berkeadaan begini..haha.

    Saya sudah tidak peduli apabila kembali menjadi guru j-QAF tunggal di sekolah. Buat sekadar terdaya. Jika terlalu pulun sehingga tiada masa untuk diri sendiri dan keluarga membuatkan saya tension.

    Namun dalam kalut menyediakan BBM, setiap kelas yang dimasuki seperti tongkang pecah. Sampah dari depan sehingga ke belakang kelas. Saya hanya sempat menyelenggara kelas sendiri sahaja. Itu pun tiga kali pada hari ini menyapu dan mengemas kelas. Pagi, tengahari dan waktu pulang. Aduyai..mau pitam cikgu kalo tiap-tiap hari ini macam.

   Kesedaran. Ya kesedaran. Murid-murid masih belum punya kesedaran yang tinggi untuk membersihkan kelas tanpa diarah dan pantauan guru. Maka sebagai guru, saya tidak boleh putus asa untuk terus memberi kesedaran kepada mereka agar sikap itu terpahat dalam diri mereka sampai dewasa.

   Seperti itu jugalah dakwah yang pastinya tiada penghujung selagi nyawa masih di badan. Jangan berkata tidak sebelum benar-benar mencuba sedaya-upaya.

   "Malu pada bangsa cina walaupun mereka non Muslim tapi mereka mementingkan kebersihan dan menjadikan kebersihan agenda no satu dalam peningkatan disiplin sekolah,"kata saya kepada PK1 merujuk bekas GB Tionghua.

   Ya di waktu itu murid-murid tidak putus mengucapkan salam. Tidak kurang yang berlumba-lumba datang mengangkat beg dan barang guru serta mengutip sampah di serata tempat dalam kawasan sekolah.

   Saya rindu waktu itu.

   Pernah sekali sebagai guru bertugas mingguan saya berucap mengingatkan kembali murid-murid tentang disiplin yang pernah diterapkan kepada mereka beberapa tahun lepas. Ada sedikit perubahan. PK1 juga menguacapkan terima kasih apabila saya memperingatkan kembali nilai tersebut. Namun ia kembali dilupai apabila sudah beberapa bulan ucapan itu berlalu.

   Hakikat manusia. Perlu diingatkan dan diulangkan kerana manusia seringkali lupa.

   Itu yang para Rasul, sahabat, ulama, guru, ustaz sering lakukan. Mengulang ingatkan kebaikan serta mengamalkannya.

Sabtu, 14 Julai 2012

Ramadhan Malaysia vs Mesir


   Lagi seminggu umat Islam akan menyambut Ramadhan.

   Umat Islam sekarang kian punya kesedaran apabila kurangnya iklan sambut raya sempena sambut Ramadhan. Sale tetap ada namun tidak banyak. Dunia sekarang menyaksikan Islam kian bangkit walau dalam kancah maksiat dan kecelaruan akidah serta politik yang tidak surut. Satu perkembangan yang baik.

   Islam pasti menang dan dijulang.

   Saya tertarik pada satu post Wardina yang dicopy paste dari post kawannya. Buffet Ramadhan yang tidak akan dilayan apabila mengenangkan saudara seakidah di seluruh dunia ada yang tidak punya makanan untuk bersahur dan berbuka.

   Sedih juga apabila juga apabila ada seorang rakyat Somalia bertanya kepada seorang ustaz tentang sah atau tidak puasa mereka yang tidak bersahur dan berbuka kerana tiada makanan.

   Maka insaflah wahai sahabat.
  Bersahur dan berbukalah ala kadar.
  Usah diganti cadar, langsir, perabut dan alat elektrik baru jika yang lama masih elok.
  Usah beria dengan berpasang-pasang baju raya.
  Usah membazir dengan kuih raya sehingga meninggalkan jemaah Tarawih di masjid dan surau.
  Itu hanya adat. Bukannya sunat.
 
  kerana...

  Allah tidak memandang itu semua pada hamba-Nya
  Dipandang-Nya adalah nilai ibadah yang ikhlas kepada-Nya.
  Bersedekahlah sehingga tangan kiri tidak nampak tangan kanan yang memberi.
  Bangunlah di sepertiga malam dengan rasa kehambaan.
  Muhasabah dan ubah sikap dan peribadi dari negatif ke positif serta jadikan Ramadhan bulan tarbiah untuk
  terus istiqamah pada bulan seterusnya.

  Jika Ramadhan tahun-tahun lepas kita mujahadah dan buat Palestin. Pada tahun ini kita mujahadah dan panjangkan doa buat saudara kita di Syria dan Burma.

   Saya juga seperti Ustaz Don rindu sambutan Ramadhan di Mesir ( rujuk majalah Anis keluaran Jun 2012 ). Arab yang menyambut datangnya Ramadhan melebihi sambutan Aidilfitri kerana itulah sunnah.

- Sambutan yang meriah dengan lampu yang disambung dari bangunan ke bangunan. Di Malaysia hanya ada kain rentang 'Sale' dibangunan-bangunan pasaraya, hypermarket dan kedai.

- Rata-rata masjid meriah dan sesak dengan jemaah Tarawih sehingga kita rasa tidak mahu ketinggalan merebut pahala berjemaah. Di Malaysia masjid hanya penuh di awal Ramadhan. Pertengahan kian surut. Hujung hanya tinggal imam dan 2 saf.

- Terasa ukhuwwah Islamiah apabila saf rapat antara individu ke individu. Malah ada arab yang menarik kita merapatinya. Jika di Malaysia kita cuba rapat dan akan dihindarkan kerana mereka rasa sempit.

- Rata masjid ada hartawan dan orang kaya buat majlis iftor. Bagi orang miskin tiada masalah berbuka hanya di masjid. Di Malaysia buat kenduri sambut puasa sebelum puasa sedangkan waktu ini masih banyak makanan.

- Keluar masjid ada yang menghulur pek-pek makanan untuk para jemaah. Di Malaysia makanan moreh berlambak dan ada yang terbuang.

- Selesai solat witir ada yang menghulurkan zakat buat golongan asnaf zakat. Di Malaysia zakat sering diagihkan secara tidak betul dan ada mengambil kesempatan menyamar sebagai Amir zakat.

 Doa saya agar Ramadhan tahun ini di Malaysia lebih baik dengan perubahan yang baik.

Rabu, 4 Julai 2012

Islam menang

 
         Kemenangan yang tertunda sejak penubuhan serta melatih kader-kader yang cintakan Allah serta impikan syahid melalui jalan jihad dengan mengorbankan kesenangan dunia. Bergelumang dengan kemelut penderitaan dan kesusahan demi sebuah hadiah syahid yang mana darah pun akan berbau kasturi.

        Kemenangan yang akan memberi sinar pencerahan buat rakyat Palestin dan Syria yang ramai terkorban sejak dizalimi. Itu antara kata-kata yang diluahkan oleh Dr Mursyi. Maka rakyat Gaza sendiri bersorak gembira seperti menyambut tahun baru apabila diumumkan Dr Mursyi memenangi pilihanraya dan menjadi Presiden Mesir.

        Kemenangan yang dirai oleh seluruh umat Islam di dunia yang dalam hati menolak kebatilan walau sebesar hama. Sehingga ke hari ini masih bercakap tentang kemenangan itu di laman-laman sesawang. Keterujaan setelah berpuluh tahun bergelut dengan penindasan dan melihat kezaliman seluruh dunia ke atas umat Islam yang dimonopoli oleh Zionis.

       Jalan perjuangan masih panjang. Masih belum terhenti walaupun kemenangan sudah diraih kerana bagi umat Islam yang berjuang atas nama Islam dan kerana Allah tidak akan ada noktah berhenti ketika kalah dan menang. Malah liku perjuangan ini akan diselirati dengan ranjau yang kian berliku.

Doakan buat Dr Mohamad Mursyi serta kader-kadernya agar dapat menyirnakan Islam di mata dunia.

Sepertimana kita perlu gilap dan sirnakan kembali Iman dalam diri yang adakala kendur dimamah noda yang tanpa sedar merebak dalam hati.

Islam terus dijulang.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...