? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Khamis, 31 Mei 2012

Idola : Zainab al-Ghazali

"Hidup ini terlalu singkat untuk menjadi orang biasa.
Perlu jadi yang luar biasa untuk mendapat tempat yang luar biasa di akhirat kelak..!!!"

- Zainab Al-Ghazali -

      Inilah wanita yang saya kagumi. Saya cuba mencarinya di Mesir ketika di sana untuk bersua dan memeluknya namun Allah tentukan saya mengenali dan mendekatinya hanya melalui buku 'Hari-hari dalam hidupku' sahaja.

      Namun buku itu hanya saya pinjam dari library Mukhtafi Billah Shah Kusza ketika belajar di sana. Novel yang sudah separa lusuh itu saya hadam di hamparan pantai Batu Buruk. Pantai antara tempat yang saya suka juga diabaikan kerana saya lebih mengagumi wanita hebat ini sehingga ada sahabat-sahabat yang berasa hairan dan memanggil-manggil agar saya menyertai mereka.

     Ceritanya membuatkan saya kagum. Namun yang lebih saya kagum adalah semangatnya serta sifatnya yang berani, kental, teguh, sabar, tidak mudah menyerah kalah dan mempunyai keyakinan yang jitu pada Allah. Selain hubungannya dengan Allah yang kita sedia maklum ahli Ikhwanul Muslimin adalah terpilih yang mempunyai al-Quran dalam hati, istiqamah pada tahajjud serta puasa sunat.

     Saya jadikan ayat beliau di atas sebagai pegangan yang saya letakkan dalam info diri dalam fb sejak sekian lama saya tidak ubah dan insyAllah saya tidak akan ubah kerana kata-kata itu cukup untuk diri saya mendepani hidup ini.

    Patutlah saya menyebut-nyebut namanya serta mengingatinya semenjak dua dan tiga hari ini kerana pada malam ini saya bertemu dengannya di alam kaku.

   *** Semoga armarhumah bahagia di alam sana ***

Rabu, 30 Mei 2012

Berkongsi dengan DIA


    Adakala kita tidak rasa nak cerita apa dirasa.
    Adakala kita tidak tahu bagaimana nak menggambarkannya.
    Adakala kita rasa lebih baik rasa itu terbelenggu dalam hati dan diri sahaja.

    Jika itu yang kita rasa maka ada baiknya kerana kita hanya perlukan Allah untuk meluahkan segala-galanya. Kepada Dia kita mengadu dan bercerita. Kepada Dia jugalah kita pohon agar rasa ini diubati dengan penawar sehingga memulihkan kembali perasaan dan semangat kita.

   Kita ada Dia tetapi kita selalu terlupa apabila kita berduka.
   Kita ada Dia tetapi kita selalu terlupa apabila kita memerlukan pertolongan sedangkan Dia menunggu kita
   meminta pertolongan-Nya.

   Mari kita jadi hamba-Nya yang senantiasa ingat Dia di masa gembira dan duka. Berkongsi dengan Dia dahulu akan segala rasa kerana Dia yang hadirkan rasa ini maka Dialah yang dapat membantu menyelesai dan menghilangkannya.

*** Bermuka manis ketika jiwa duka itu lebih baik ***

Sabtu, 26 Mei 2012

Tokoh dunia realiti

 
     Kelmarin saya kagum dengan watak Jun Shi Kim lakonan Jang Dong Gun yang membalas permusuhan dengan nilai persahabatan. Ada sedikit rasa tersentuh dengan watak Hasegawa Tatsuo lakonan Joe Odagiri yang mulanya mencetus permusuhan lalu dapat menerima huluran persahabatan sehingga dapat merealisasikan impian musuh itu dalam hidupnya.

     Kedua-dua watak itu hanya dalam lakonan filem hebat My Way yang sudah saya ulang tontonnya pada hari ini. Nama pun lakonan dan pelakon. Maka untuk watak lain mereka akan berkarakter lain. Pasti ada yang dikagumi dan disukai. Tak kurang akan ada karakter yang dibenci.

     Hakikat mereka di luar barangkali ada persamaan atau berbeza sama sekali. Oleh itu, buang karan sahaja mengagumi pelakon. Mengagumi watak boleh juga diguna pakai dan diadaptasi dalam hidup. Tidak sepenuhnya barangkali 10% boleh.

    Hari ini saya mengagumi tokoh ini secara peribadi. Bukan pelakon. Bukannya lakonan. Realiti peribadi dan hidupnya.

Kenali Dr. Mohd. Mursi (calon IM utk Presiden Mesir):

1. Satu-satunya calon yang mana dia, isteri dan 5 anaknya menghafaz al-Quran
2. Satu-satunya calon yg berjanji di hadapan Allah dan rakyat utk melaksanakan syariat Islam
3. Satu-satunya calon yg pernah mengajar di 5 buah universiti antarabangsa
4. Satu-satunya calon yg pelbagai artikelnya diterbitkan oleh NASA
5. Satu-satunya calon yg pernah terpilih sebagai ahli parlimen terbaik di dunia dari tahun 2000-2005.
6. Satu-satunya calon yg tidak mencalonkan dirinya untuk jawatan tetapi dipilih oleh syura.
7. Satu-satunya calon yg memperolehi sokongan dari pergerakan cendikiawan terbesar Mesir iaitu Islamic Legitimate Body of Rights and Reformation
8. Satu-satunya calon yg berdiri di belakangnya parti politik terbesar Mesir iaitu Perti Kebebasan dan Keadilan
9. Satu-satunya calon yg berdiri di belakangnya Jamaah Islam terbesar di dunia iaitu Jamaah Ikhwan Muslimin.
10. Satu-satunya calon yang memiliki sebesar-besar projek pembangunan dan mengabungkan 1000 orang pakar dalam semua bidang kepakaran.


     Mari sama-sama kita teruskan berdoa untuk kemenangan tokoh ini agar bukan sekadar rakyat Mesir mendapat pembelaan. Malah cahaya juga akan menerangi rakyat Gaza.

     Takbirrrrrrrrrrrrrrr. Allah hu akbar !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

*** Jawapan saya pada yang bertanya siapakah calon pilihan saya adalah yang peribadinya, sifatnya, sikapnya dan akhlaknya menghampiri Rasulullah s.a.w. 

Jumaat, 25 Mei 2012

Tuba dibalas madu


      3 jam saya terpaku depan tv menonton filem ini melalui Astro First. Berbaloi untuk langganan RM15 untuk 48 jam.

      Kisah permusuhan yang berakhir dengan persahabatan dek kerana kebencian dibalas kasih-sayang.

      Lalu ingatan saya pusing ke belakang. Ingat kepada Rasul junjungan mulia. Itulah sifat dan akhlak baginda yang ditonjolkan untuk teladan ummah. Namun kita ummah yang sering lupa dan abaikan akhlak tersebut kerana terlalu menurut hawa amarah yang membelenggu. Sukar untuk tenang apabila diherdik. Sering membalas apabila dihina.

     Itulah akhlak kita yang sering terburu-buru. Sukar sabar di permulaan. Hanya sejuk dan sedar apabila di tengah dan akhir yang adakala semuanya telah musnah. Nasi sudah menjadi bubur.

     Janganlah kerana perselisihan pendapat ukhwah ummah terlerai. Janganlah kerana ideologi berbeza ukhwah terpecah. Tanpa kita sedar makhluk api bertepuk tangan. Makhluk tanah yang tidak menyembah Yang Esa tersenyum ria.

     Walaupon sedih hero yang menukar permusuhan dengan kasih-sayang itu tumpas dan mati namun tetap terukir senyuman apabila musuh yang akhirnya akrab itu berjaya menunaikan hasrat dan cita-cita hero yang berkorban sehingga ke akhir hayat itu.

     Tahniah buat Korea yang berjaya bikin satu filem yang ada nilai untuk dihayati dan diadaptasi dalam hidup. Walaupon mereka non Muslim namun mampu laksanakan nilai untuk dihayati. Bukan sekadar tontonan hiburan.

*** Memaafkan musuh itulah yang terbaik. Saya sering nasihatkan diri tentang ini. Sering tersasar namun saya akan cuba sehingga berjaya. Doakan saya agar terus dapat istiqamah dengan akhlak ini ***

Ahad, 20 Mei 2012

Akhirnya..juara


       Akhirnya.............................................................................................................................

      Akhirnya..............................................................................................................................

      Akhirnya..............................................................................................................................

      Tahun 3 Ibnu Batuttah telah memenangi hadiah kelas terbersih dan mendapat hamper untuk penggal pertama ini. Ya beda bedu :) Ustazah suka dapat juara. Murid-murid suka dapat snap, lolipop, sumi dan keropok.

      Semangat untuk murid-murid agar terus menjaga kebersihan kelas.
      Semangat untuk mengutip sampah apabila ternampak sampah di hujung kaki.
      Semangat untuk menyusun meja agar terus tersusun tanpa bengkak-bengkok seperti ular kena palu.
      Semangat bekerjasama menjaga kebersihan dan mengekalkan kejuaraan.

      Semangat juga untuk ustazah turut menghayun penyapu waktu pagi dan pulang. Sambil-sambil boleh exercise kurangkan kalori..hehe
      Semangat lagi untuk ustazah meronda kelas ketika waktu terluang kerana murid-murid usia itu masih memerlukan pemerhatian guru untuk membentuk sesuatu yang baik agar menjadi tabiat tanpa disuruh kelak.
      Semangat lagi untuk ustazah hias kelas dengan perbanyakkan carta, gambar, kad untuk rujukan murid-murid. Disamping mencantikkan kelas. Maka cuti akan datang ini kena kerap ke sekolah untuk laksanakannya ^_^

       Banyak sungguh semangatnya. Kushhh..semangat :)

Rabu, 16 Mei 2012

Motivasi buat guru


       Setiap kali sambutan hari guru saya akan menerima hadiah yang pelbagai dari murid-murid dari tahun 1 sehingga tahun 6. Semasa masuk ke pejabat untuk punch card pulang ada yang berkata,

"Tu dia hadiah sebeg beli kat Tesco," merujuk kepada beg besar Tesco yang senantiasa ada dalam kereta saya yang saya gunakan untuk mengisi hadiah.

Jawapan ringkas saya,"Ngajo dari tahun 1 sampai 6 maka semua murid kenal."

      Kebiasaannya anak-anak kecil itu tidak akan mengenali seorang guru yang tidak mengajar mereka walaupun guru-guru di sekolah tersebut tidaklah ramai.

      Saya berkata begitu kerana rasa beruntung dan bertuah dapat mengenali dan mengajar seramai 212 murid yang bersekolah di situ. Hikmah sejak awal menjadi guru dipertanggungjawabkan mengajar bahasa arab tahun 1 sehingga 6 sudah tersingkap.

      Bukanlah hikmah bermakna saya akan mendapat banyak hadiah itu fokus utama namun hikmah sebenarnya adalah saya dapat mengenali kesemua murid beserta nama dan biodata mereka. Dapat mendekati mereka. Mereka juga dapat bersembang, mengadu dan bercerita kepada saya. Malah sehingga ke menengah pun mereka masih sms dan telefon menceritakan masalah serta bertanya khabar. Keakraban itulah yang membuatkan saya makin suka dan mencintai profesion perguruan. Bersemangat untuk ke sekolah serta untuk masuk kelas.

       Seperti rakan yang mengucapkan selamat hari guru serta mendoai agar keihklasan hari ini berkekalan sehingga nanti. Saya turut meng'amin'kan.


     Namun dalam 2 beg besar Tesco itu, saya terharu dengan ayat dalam kad-kad ucapan buatan sendiri. Ada doa serta pujian. Saya terharu dengan dan semoga doa anak-anak kecil tanpa dosa untuk guru mereka ini dimakbulkan Ilahi.

      Dalam semua kad pula, kad di atas yang paling menyentuh hati saya. Saya menjadikan kad itu motivasi untuk saya bukan sekadar mengajar bahasa arab. Juga untuk terus mempelajari bahasa arab.

*** Terima kasih anak didikku. Love u all ***

Isnin, 14 Mei 2012

Ibu tua dan basikal mini

Kais jalan cari makan. Kita pagi, petang, siang dan malam makan
Ujian kemiskinan itu sebenarnya lebih mengajar erti kehidupan
       Jika berasakan kita susah, ada lagi orang yang lebih susah dari kita. Jika kasihan melihat orang yang lebih susah dari kita maka ternyata kita masih punya kesedaran dan bersyukur dengan apa yang kita ada.

Cuba bayangkan tilam empuk adalah kotak untuk turut merasa apa yang mereka rasa
      Setiap petang menanti adik di luar pagar sekolahnya sekitar dalam 20 sehingga ke 30 minit menemukan saya dengan pelbagai orang yang lalu-lintas dan yang turut berada menanti anak di luar pagar sekolah. Menginsafkan. Allah menjadikan kita tidak sama. Ada yang kaya. Ada yang miskin. Perbezaan itu yang bukannnya Allah hendak meletakkan jurang namun Allah mahu menemukan kita di bawah satu titik juga iaitu titik tolong-menolong dan bantu-membantu.

     Orang kaya turut merasakan kesusahan orang miskin maka tidak akan ada lagi penghinaan dan cemuhan jijikan. Orang miskin pula bersyukur dengan apa yang dimiliki maka tidak akan ada rasa terhina, cemburu serta tidak puas hati terhadap orang kaya.

     Seorang ibu tua membawa basikal mini tuanya penuh dengan makanan yang baru dibeli di dalam raga hadapan. Saya rasa makanan itu dibeli dari Tesco yang tidak jauh dari sekolah namun makanan-makanan itu tanpa plastik kerana plastik tersebut diletakkan barang yang diserahkan kepada anaknya di luar pagar sekolah. Sayu hati melihat ibu tua dengan basikal tua di jalanraya yang sibuk dan sesak.

     Saya bersangkaan bahawa anaknya tinggal di asrama walaupun rumah pastinya dekat dengan sekolah. Namun sangkaan saya meleset apabila ketika u turn untuk pulang ke rumah saya kembali terlihat ibu tua tersebut membawa anaknya dengan basikal tua tersebut pastinya untuk pulang ke rumah. Wajah anaknya saya tidak nampak. Anaknya tadi atau anaknya yang lain yang turut bersekolah di situ.

     Mungkin sangkaan saya sekali lagi tersalah. Walau apa sahaja sangkaan saya ada pengajaran yang saya dapat dari kisah ibu tua dan basikal mininya itu.

    Saya terbayang wajah ibu yang kian tua usianya di rumah. Masih bekerja sehari-hari sebagai surirumah walaupun masih kuat angka usia selalunya seiring dengan kekuatan tenaga.

    Lalu saya teringat kata-kata mak," Mak nak beli basikal la, boleh kayuh pi rumah Tok hampa." Sejurus apabila rasa tidak mahu menyusahkan anak-anak yang seharian bekerja. Sayu.

    " Tak payah la mak, zaman dulu ok la tak banyak kereta macam lani," ujar saya dan K.Ngah yang risau dengan keselamatan mak.

    Kisah ibu tua mengingatkan saya bahawa perlu meluangkan lebih banyak masa denggan mak. Perlu menyediakan ruang untuk berbicara dengan mak dan mendengar masalah serta luahan hati juga perasaannya. Perlu lebih menjaga hatinya dengan kata-kata dan tindakan. Perlu menggembirakannya. Cuba menunaikan impian dan cita-citanya seboleh mungkin.

   Ya Allah, Engkau murahkanlah rezeki hamba-Mu ini agar dapat membahagiakan mak di masa dia masih ada. Engkau panjangkanlah usiaku agar dapat menjaganya seperti dia menjagaku. Engkau sihatkanlah dan kuatkanlah tenagaku agar dapat membantunya ketika dia memerlukan bantuan. Ameen.

*** Mak asyik sebut Langkawi nak beli tehfal. Adakah saya perlu memberanikan diri memandu di tempat
       orang pada cuti bakal datang ini ??? Adakala rasa nak cuba apabila membaca blog Kkida seorang ibu
       yang berani memandu di Sydney..huhu

Khamis, 10 Mei 2012

+ blog lagi


    Semalam saya telah berjaya create satu lagi blog setelah berhempas-pulas kerosek dashboard blogger yang baru. Jika diikutkan buat apa lagi saya membina blog baru sedangkan saya sudah mempunyai 4 blog. Namun atas rasa membuak-buak hendak berkongsi resepi yang pernah dicuba dengan semua maka wujudlah satu lagi blog yang pastinya menceritakan tentang makanan.

    Saya lebih selesa berkongsi segala minat saya dalam blog berasingan mengikut kategori. Umpama saya menyusun pakaian di dalam almari. Saya lebih selesa menyusun mengikut pakaian yang sama dalam satu sudut dan rak berbanding mencampur-adukkan semuanya. Sebenarnya di facebook juga saya begitu. Namun hanya aktif dengan 2 akaun sahaja setakat ini.

     Bagi yang mempunyai minat memasak yang sama dengan saya. Bolehlah berkunjung ke dapur saya di sana.

Terima kasih.

Isnin, 7 Mei 2012

I'm back

      Wah ! sekarang saya sudah rajin berblogging kembali. Jika dahulu acapkali dengan hanya satu iaitu di sini. Sekarang dengan empat blog yang mana 3 blog lagi adalah susulan blog ini yang saya create. Namun hanya rancak dengan beberapa entry sahaja.

      Sebenarnya telah beberapa kali saya bercadang nak remove blog-blog tersebut namun atas dasar sayang maka ia dikekalkan juga walaupon sudah bersawang dengan sarang labah-labah bergayutan di sana-sini. Hehe.

     Maka tercetus idea untuk kembali aktif adalah apabila saya kerap mengikuti blog-blog mengikut hobi saya. Antara blog yang saya kerap lawati adalah blog masakan. Setiap hari pasti akan buka beberapa blog yang aktif dan ada resepi baru yang menarik dan yang lain dari yang lain.

     Oleh itu, saya kemaskinikan blog lama saya yang tujuan asalnya adalah sebagai iklan untuk kek-kek cawan hasil air tangan mak. Setelah tukar template. Susun atur layout walaupon tidak sempurna lagi namun saya berpuas hati dengan wajah barunya. Sekarang setiap hari saya akan update gambar-gambar kek tempahan yang selama ini hanya berhabuk dalam my picture di sudut document dalam laptop.

Inilah linknya. Silalah jemput ke sana yer :)

http://comelhomemadecupcake.blogspot.com/


     Satu lagi blog lama yang dtukar dan dikemaskinikan adalah blog,

  http://kisahsekolahkampung.blogspot.com/


    Tujuan asal blog masih tidak lari cumanya kali ini saya lebih fokus kepada penceritaan tentang sekolah, aktiviti di sekolah serta murid-murid saya. I love them very much. Jujurnya apabila saya baca semula 4 dan 5 entry lama ketika saya baru sebagai guru, tersentuh sedikit dengan cara lalu. Sudut pandangan saya tentang sekolah, murid, program j-QAF dan kerja lebih telus dan positif. Saya ingin menjadi seperti lalu.

 
    Antara blog yang saya selalu saya google dan lawati tentunya blog travel. Wow ! terujanya seperti terus mahu booking tiket dan terbang esok hari. Hehe. Makanya saya ingin mengabdikan cerita perjalanan saya yang masih tidak sampai suku dunia. Disamping saya ingin blog saya itu menjadi wadah kepada traveller yang juga mempunyai minat yang sama.

    Antara persiapan saya sebelum bertolak ke mana-mana percutian adalah google peta, restoran halal, hotel murah, kenderaan serta tempat-tempat yang berbaloi untuk dilawati. Maka saya juga mahu blog saya itu memberi info kepada pengunjung yang mahu pergi ke tempat-tempat yang telah saya lawati.

    Jika mahu ke sana, silalah ke link di bawah yer. Masih belum banyak ceritanya. InsyAllah sedikit masa lagi akan menjadi banyak :)

 http://langkahkakipanjang.blogspot.com/

   Blog ini telah lari 100% dari matlamat asal iaitu dari sebuah blog bercorak cerpen kepada blog pengembara. Bukan mahu meninggalkan dunia penulisan kreatif namun saya mahu jadikan penulisan sebagai sumber pendapatan tambahan. InsyAllah.


    Saya mahu create satu lagi blog iaitu blog masakan yang mana saya ingin berkongsi resepi yang saya dan mak cuba buat, menjadi dan sedap. Namun saya agak keliru dengan blogspot yang baru ini. Hehe. Rasanya saya perlu tanya kepada yang lebih pakar.

    Sudah tidak teruja mahu post status di fb kerana teruja untuk upload gambar-gambar di blog dan menulis di sini.

    Saya perlu kelek kamera ke sana ke mari untuk menjadi jurugambar tidak bertauliah nampaknya agar idea saya banyak tercurah hasil dari gambar-gambar tersebut ;)

Sabtu, 5 Mei 2012

Kisah kucing vs kereta korek

Tot stay cool bawah meja makan setelah kena halau dengan mak dari dalam almari..hehe


Tam masih belum jumpa tempat menyorok yang terbaek punya..huhu..cian
Dua beradik ni dari baby sampai beso tetap bekerjasama ketika susah dan senang..
 Ummi @ nenai ( nenek ) yang selfish..tak pedulikan anak-anak dan cucu-cucu..hehe
Finally, Tam jumpa tempat baek punya..baek sungguh la..atas piring tue..
Anak-anak Tot yang terselamat dalam sangkar
Takut + kecut + risau + gabra..hehe
Apple sampai berdiri nak tau apakah benda besar yang bingit itu..
Buat-buat cool konon..hakikatnya..bergegar sangkar sebab kuatnya degupan jantung sekor-sekor..hehe

    Kisah bulan lepas apabila paip besar di hadapan rumah jiran sebelah bocor. Maka datanglah sebuah lori kecil dan kereta korek untuk menggorek dan menampal paip tersebut agar bocor tidak semakin besar.


    Seperti biasa apabila akan berlaku atau berlaku perkara yang bising kami akan melarikan kucing-kucing terlebih dahulu kerana tahap penakutnya kucing-kucing baka kacukan Parsi ( Nenai ) + Malaysia ini adalah tahap anjing Scooby do..hehe.


    Mujurlah K.Ngah di ofis ketika itu. Jika tidak pasti dia akan lebih riuh-rendah ketika misi menyelamatkan kucing-kucingnya itu..hehe. Hanya saya dan adik maka kami berdua masih dalam kategori cool la beb..hehe.


    Kasihan pada 2 ibu ( Ummi dan Tot ), dua dara ( Pong dan Tam ) serta cucu-cucu ini ( Apple, Rain, Mickey dan Minnie ). Namun dalam kasihan kami dua beradik ketawa sehingga keras perut..hahahahaha..


    Walaupun hanya haiwan, mereka tetap hamba Allah yang tidak layak menerima kekasaran, cemuhan dan pukulan. Jika kepada haiwan tidak boleh, apatahlagi kepada manusia.

*** Renung-renungkanlah dan selamat menunaikan solat fardu Maghrib di hujung minggu ***

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...