? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Sabtu, 15 Januari 2011

Interlok : antara nilai dan salah faham.


Saya menggeledah perpustakaan sekolah yang terletak bersebelahan bilik guru. Seperti biasa, untuk mencari bahan bacaan yang boleh dihadam ketika masa lapang di rumah. Tiba-tiba retina tertancap kepada 2 buah novel garapan 2 sasterawan negara. Saya mula memilih antara dua untuk dipinjam.

Terimbau ketika di Kusza. Hampir setiap pelosok perpustakaan saya geledah. Namun antara sudut yang saya suka adalah bahagian novel yang ditulis oleh para sasterawan negara. Ada sebahagiannya ditulis zaman sebelum merdeka yang saya sendiri tidak mengenali penulisnya. Bahagian kulitnya sebahagian juga sudah samar-samar. Bahasanya pula adalah bahasa melayu lama yang pada sesetengah ayat perlu diulang-ulang bacaan untuk difahami. Namun di situ punya nilai antiknya, sasteranya, ilmunya dan pengajarannya. Ia bukanlah sebuah novel picisan yang hanya digarap tanpa ilmu dan nilai. Itu adalah salah satu sebab kenapa saya lebih tertarik kepada novel yang ditulis oleh sasterawan.

Saya memilih 'Interlok' yang ditulis oleh Datuk Abdullah Hussin. Novel yang masih nampak baru luar dan dalamnya. Barangkali jarang dipinjam oleh murid-murid. Sememangnya nyata apabila kad pinjaman di bahagian dalam buku hanya tertulis 2 nama peminjam. Barangkali murid-murid beranggapan bahawa buku sebegini berat dan tidak menarik untuk dibacai. Ketika itu hati saya bertekad untuk menjadi orang pertama menjadi pembaca sastera di sekolah ini. Bersesuaian sebagai guru semestinya penggorak langkah perkara yang baik kepada murid-murid.

Interlok itu saya simpan dahulu. Ada sedikit sifat murid dalam diri bahawa novel itu berat yang tidak akan dapat dihadami dengan cepat. Namun setelah diuliti dari awal, perasaan bergejolak untuk mengakhirinya. Lantas dengan cepat saya usaikan. Puas.

Ketika bercakap di perhimpunan, saya menceritakan serba-sedikit tentang novel yang menarik ini. Saya cuba mengangkat sedikit bahan bacaan berunsur sastera di mata anak-anak di sekolah kecil itu. Niat utama saya mahu mereka mengenali, mencintai dan membaca bahan bacaan berunsur sastera yang punyai banyak manfaat berbanding bahan bacaan picisan, komik dan sebagainya.

Rupa-rupanya kata-kata saya itu diambil endah oleh beberapa orang murid perempuan yang suka membaca. Mereka datang bertanya tentang sinopsis novel itu. Masing-masing berebut untuk menjadi peminjam untuk menguliti sendiri. Sejak itu tanpa saya semak semula kemungkinan nama peminjam sudah bertambah.

Itu peristiwa yang berlaku pada 2009. Seorang guru baru yang cuba mengangkat Interlok, sebuah novel terpinggir di mata anak-anak di sekolah luar bandar. Hari ini Interlok kembali diangkat kerana kontroversi yang berlaku antara mahu diangkat dan mahu dijatuhkan dari menjadi teks di negara ini.

Saya tidak berapa mengikuti perjalanan kontroversi ini. Namun saya rasa amat rugi apabila khazanah ini dibakar sewenang-wenangnya. Dahulu saya rasa amat puas membacanya walau hanya dipinjam. Kini saya ingin mencari, membeli dan menjadikan ia koleksi peribadi. Kembali membacanya. Lebih menghadaminya.

*****************

"Kak Long, ada novel apa lagi? Cinta tamau ok," tanya Iman adik keempat saya setelah langsai membaca 'Pengembaraan Hang Jebat'.

"Ada, nak novel sejarah, fiksyen atau kehidupan. Novel cinta sememangnya tidak ada?" ujar saya.

"Apa-apa sahaja." katanya yang menghabiskan masa sehari-hari dalam bilik untuk melangsaikan novel keluaran PTS Fortuna itu.

*******************
"Mak, Hafiz baca buku apa tu? soalku.

"Buku yang hang bagi Bang Chik pinjam tu."

"Ermm..sejak bila Hafiz minat baca novel?" soalku sedikit tercuit suka.

"Bab sejarah memang dia minat." kata mak.

"Owh..yang tajuk Landasan Maut tu ya."

Dahulu di rumah ini hanya perempuan sahaja yang berminat membaca novel dan buku. Kini minat sudah menjalar kepada adik-adik saya yang lelaki yang dahulunya hanya suka membaca akhbar. Satu perubahan yang membanggakan. Maka saya juga lebih membuak-buak untuk membeli buku dan novel untuk dijadikan koleksi. Sekaligus membentuk perpustakaan kecil di rumah sebagai bahan bacaan kami sekeluarga. Selain dapat memenuhi masa. Masa di luar juga dapat diminumumkan yang mempunyai 1001 masalah yang mungkin dapat menjerat diri bagi yang tidak dapat mengawal diri.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...