? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Khamis, 27 Mei 2010

Hak dicipta ditunaikan.

Hak. Berbicara tentang hak. Setiap manusia mahu haknya ditunaikan. Namun hanya minoriti yang menunaikan hak manusia di sekelilingnya. Sepertimana konsep 'erti hidup pada yang memberi'. Rasanya dapatlah juga disamakan 'erti hidup pada yang menyempurnakan hak'.

Lima minit terlewat masuk ke kelas. Lima minit jugalah hak murid-murid yang tidak ditunaikan. Tiga minit terlebih masa setelah loceng berbunyi. Tiga minit jugalah hak guru selepas masa kita telah dicuri. Muhasabah. Diri sendiri jua masih tidak dapat menunaikan hak yang sekecil-kecil ini. Semuanya akan diperhitungkan kelak. Kata-kata pensyarah senantiasa terngiang-ngiang tentang bab menunaikan hak ketika kerja yang akan membabitkan soal gaji, rezeki dan berturutan sehingga masa depan serta keturunan dan generasi. Getar apabila kata-kata itu berbisik kembali di gegendang telinga. Semoga kata-kata itu menjadi pemangkin agar hak yang sekecil-sekecilnya dapat dilaksanakan sebaik mungkin selagi oksigen masih mampu dipam oleh paru-paru.
Seorang ibu dan ayah menunaikan hak kepada anak-anak yang dikendong, dilahir dan dibesarkan. Namun mampukah setiap anak menunaikan hak ibu bapa mereka terutama setelah ibu bapa itu tiada punya kudrat untuk bergerak?

Tidak dinafikan wujud ibu bapa yang tidak menyempurnakan hak terhadap anak-anak yang dilahirkan seputih kain. Malah ibu bapa itu juga disebut telah menderhakai anak-anak. Sebermula seorang bapa yang tidak mencari calon ibu yang baik untuk mendidik anak-anaknya. Berlarutan di dalam institusi rumahtangga yang dibina itu sehingga membabitkan anak-anak seterusnya generasi masa depan. Kesannya cukup memakan masa. Hakikat kita yang senantiasa berasakan perkara itu kecil jarang nampak kesan masa depan yang ghaib.

Allah tidak pernah mengabaikan hak setiap hamba-Nya. Namun hamba sering melupakan perintah Allah yang sebenarnya bukanlah sia-sia untuk ditunaikan. Sering bertangguh untuk melaksanakan yang sebenarnya masa tetap berjalan pada paksinya tanpa menanti walau sesaat.

"Tarik nafas semua dan semasa melepaskannya ucapkanlah 'Alhamdulillah'," sesi regangan setelah tengahari menyebabkan tumpuan murid-murid lari dari pengajaran.

"Apa yang kamu rasa?"

"Segar," mata masing-masing kembali bugar.

"Pernah tak seketika kamu semua rasa tidak boleh bernafas?"

"Tak pernah," bergema kelas dengan jawapan.

"Allah tidak pernah mempersiakan hak terhadap setiap hamba-nya walaupun kepada hamba-Nya yang tidak beriman kepada-Nya."

"Cuba gerakkan tangan dan kaki kamu, tengok dan fikir bagaimana dapat digerakkan jika nafas terhenti walaupun hanya seketika."

Masing-masing mempraktikkan arahan yang diberi dengan patuh. Realitinya kanak-kanak memang suka pada gerakan. Pengajaran dan pembelajaran yang kaku bagi mereka membosankan.

"Tidak bolehkan?" jawapan berbentuk soalan diutarakan.

"Jadi cuba renungkan, terlalu banyak anugerah Allah terhadap kita berbanding perintah yang hanya sedikit disuruh sepanjang hidup."

"Apalah sangat solat yang hanya 5 waktu di mana setiap waktu hanya memakan masa selama 5 minit berbanding anugerah-Nya yang membolehkan kita bergerak sehingga dapat meneroka angkasa."

Subhanallah. Subhanallah. Subhanallah.

Rasulullah menunaikan hak terhadap umatnya sehingga ke akhir usia masih mengingati kita. Berjuang agar kalimah LAILA HA ILLA ALLAH ada di hati setiap umatnya.

"Kamu semua cinta Nabi tak?" perhimpunan pagi bagi menumbuhkan rasa kehambaan yang jitu melalui manusia agung kekasih Allah.

"Cinta!!!."

"Bagaimana kamu mencintai manusia yang tidak pernah kamu lihat?"

"Baca buku."

"Dengar cerita."

Pelbagai jawapan yang diterima dari tahap murid yang berbeza.

"Ya, kamu hebat dapat mencintai Rasul yang telah wafat beratus tahun lalu namun Rasul junjungan lagi hebat kerana mencintai kita umatnya yang masih belum lahir ketika itu malah didoai umatnya sehingga akhir zaman.

'Jangan dituntut hak kita ditunaikan sebelum merenung adakah hak mereka telah kita tunaikan'

**** Hak blog ini juga perlu ditunaikan kerana ia diwujudkan untuk coretan memperingatkan diri dan sesiapa yang membaca. Namun 2010 ia agak terabai. Adakala datang rasa bersalah.****

Matahari tetap menunaikan hak terhadap seluruh penduduk bumi agar aktiviti kehidupan tetap diteruskan.

Jadilah seperti matahari yang menyinari seluruh alam. Memberi manfaat setelah diberi peranan oleh pencipta. Jika sehari matahari tidak bercahaya akan kucar-kacirlah kehidupan.

Khamis, 20 Mei 2010

Berbicara tentang CINTA

Semalam telah khatam buku 'Murabbi Cinta' karangan Ustaz Hasrizal. Seperti dua buah buku sebelumnya, buku ini juga membuatkan berbaloi dibeli, dimiliki dan dibacai. Lebih mantap jika dapat diadaptasi di pentas realiti. Ada nilai hasil buah idea ustaz dari Allah yang dicerna hasil penelitian ke atas setiap bait kata-kata. Puas. Alhamdulillah.

Sebut tentang cinta. Ramai yang berasa janggal apabila ustaz dan ustazah berbicara tentangnya. Tambah-tambahan bila cinta terhadap manusia. Para ustaz dan ustazah sendiri juga telah meletakkan diri mereka seolah-olah kebal dari panahan cinta manusia. Cinta itu fitrah. Cinta itu tidak bersalah. Rasulullah juga telah melengkapkan fitrah ini dengan mencintai manusia. Memang tidak dapat disangkal bahawa cinta Allah adalah yang teratas. Cinta yang benar adalah cinta yang berlandaskan cinta-Nya. Ada garis panduan. Ada sekatan agar cinta itu tidak tersasar. Ada cahaya yang diberi-Nya agar cinta itu kian mekar dengan cara yang halal sehingga ke syurga.

Bercinta dengan berpandukan hidayah-Nya.
Bersama tidak bosan. Berpisah tidak gundah.
Bercinta dengan mengharapkan bantuan-Nya.
Tiada kesangsian pada apa yang terjadi. Menerima segalanya dengan rasa ia bersesuaian dengan kemampuan sendiri.
Bercintalah dengan rasa cinta terhadap-Nya kian subur setiap detik ke detik.
Segala suka dan duka dihamburkan kepada-Nya.
Jangan menolak cinta jika cinta itu dapat membawa kepada DIA.

"Mengikut bancian antara orang dahulu dan orang sekarang yang manakah lebih tinggi berlaku perceraian?" seorang guru mencetus persoalan untuk dibahaskan.

"Orang dulu bercerai tidak direkodkan dan diwar-warkan seperti di media," jawab guru lain spontan.

Hati saya mengiyakan. Namun tidak diberi tumpuan pada perbincangan tersebut kerana melangsaikan kerja sebelum peperiksaan pertengahan tahun bermula pada minggu hadapan.

"Kak nak buat kajian tentang perkara ini," berseloroh guru yang mencetuskan persoalan ini.

"Bagus juga tu Kak sertakan sekali punca-puncanya di samping cara atasinya agar hasil kajian akak tu lengkap. Mudah-mudahan dibukukan untuk kebaikan ummah," secara serius saya mencadangkan kerana rasa menarik untuk direalisasikan.

Guru itu ketawa dengan usul saya itu. Barangkali usul suka-suka itu sudah bertukar menjadi serius.

Berpisah mungkin kerana tiada jodoh. Namun tidak salah mencari punca dan akibatnya. Juga cara mengatasinya agar retak yang menanti dalam rumahtangga tidak terbelah.

Hiduplah dengan niat mahu memberi. Itu lebih bermakna dari hidup yang hanya mahu menerima. Mungkin kata-kata yang saya pinjam ini adalah satu daripada beribu cara untuk membuatkan cinta dan sesuatu hubungan itu kian menyala sehingga ke syurga walaupun masing-masing ternyata memiliki kelemahan.

Cinta yang indah apabila berasakan kualitinya walaupun sekejap daripada lama namun kosong dan suram.
Cinta bukan sekadar hanya kata-kata yang indah. Cinta adalah perlakuan yang ditonjolkan.

Jangan memaksa untuk menjadi Rabiatul Adawiyah jika naluri Muhammad kuat mengalir dalam diri. Syariatullah yang bersulamkan sunnatullah itu lebih indah gabungannya.

Saya mengharapkan cinta sebegini hadir dalam hidup saya dan anda sekalian. Amin.

Sabtu, 15 Mei 2010

Te..ri..ma kasih Cikguuuuuuu !!! ( versi Upin&Ipin )

"Eh, Cikgu Rohani datang," seorang rakan beramal menyedarkan semua murid tahun 6 Biru dari hiruk-pikuk akibat ketiadaan guru di dalam kelas.

Masing-masing bergerak menuju ke kerusi dengan pantas. Seperti dapat mengagak derapan langkah guru kelas itu masing-masing berada di tempat duduk sendiri sebelum guru itu sampai di muka pintu kelas. Masing-masing kelu. Malah ada yang sempat membuka buku teks untuk dibaca. Ada juga yang berpura-pura menyiapkan latihan. Bak kata lakonan masing-masing memang mantap. Jika ada anugerah pada ketika itu masing-masing akan menggondol hadiah mengikut kategori yang berbeza untuk dibawa pulang.

Cikgu Rohani berbadan gempal. Berkaca mata tebal. Berkulit sawo matang. Mengikat skarf ke belakang adalah seorang guru yang garang. Dia merupakan guru kelas yang mengajar mata pelajaran matematik dan alam manusia. Tiada murid yang berani mengangkat muka ketika ditengking jika ada seorang murid yang tidak menyiapkan latihan matematik. Paling digeruni apabila setiap kerja rumah itu perlu dibentangkan di papan hijau di hadapan kelas. Jika bermula dengan kumpulan A maka setiap ahli kumpulan perlu ke hadapan. Secara perlahan setiap murid mengira samada nombor latihan itu sampai atau tidak kepada dirinya. Jika tidak sampai maka jawapannya adalah selamat. Jika latihan yang diberi itu banyak maka hampir keseluruhan murid perlu ke hadapan.

Jika latihan yang ditulis betul jalan kira dan jawapannya maka akan dapat duduk dengan selamat. Jika sebaliknya perlu menahan usus besar dan kecil akibat dipulas perut. Situasi yang menakutkan ketika di sekolah rendah ketika itu. Mahu tidak mahu, murid yang bijak matematik akan menjadi sasaran ditiru jawapan setiap pagi sebelum loceng kelas bermula.

Saya beruntung. Berada di dalam kumpulan A di bahagian tengah. Bersama 3 lagi rakan. Seorang murid perempuan yang celik jawi. Boleh dikatakan dia adalah guru pertama yang membuatkan saya menjadi celik jawi. Dua orang murid lelaki yang masing-masing bijak matematik dan English. Kami akrab. Umpama berlaku perjanjian MOU antara kami apabila masing-masing secara automatiknya akan membantu kelemahan sesama sendiri pada semua mata pelajaran.

Fadzil dan Anuar akan menulis terjemahan Bahasa Melayu yang dibaca oleh saya dan Ina di bawah teks jawi sebelum ustaz masuk ke kelas untuk mata pelajaran agama. Cara ustaz itu mengajar menggerunkan murid-murid yang tidak mengenal huruf jawi. Murid yang dituding jari olehnya perlu membaca tanpa banyak bicara. Walhal dia bukanlah ustaz yang garang. Namun entah apa yang ditakuti oleh rakan-rakan, saya sendiri tidak tahu.

Fadzil pula adalah penterjemah bagi perkataan-perkataan English yang kami bertiga tidak faham. Anuar pula sering menjadi guru tanpa gaji apabila tanpa jemu menunjuk ajar formula matematik kepada kami. Adakala diberikan bukunya untuk ditiru apabila sudah kesuntukkan masa.

Itulah antara sebahagian guru langsung dan tidak langsung saya ketika kecil. Ilmu mereka sungguh saya hargai dari sekecil-kecil sehingga sebesar-besarnya. Membentuk saya menjadi manusia seperti hari ini. Sejak berpisah ketika usia 12 tahun, kami tidak pernah bertemu. Namun kerana mereka guru saya, tetap didoakan agar mereka bahagia dalam rahmat Allah Taala.

Sepanjang hidup sehingga kini terlalu ramai guru-guru saya. Semuanya saya hargai. Semuanya saya doai. Guru secara langsung di tiga buah sekolah rendah dan dua buah sekolah menengah. Para pensyarah di Kusza. Doktor dan Doktoroh di Universiti Al-Azhar cawangan Iskandariah. Juga buat Sir ketika kursus Skim Latihan Graduan dan arwah ustaz ketika kursus Bahasa Arab.

Guru secara tidak langsung yang hadir dalam hidup ini. Hampir semua yang dikenali pernah memberi ilmu kepada saya walaupun hanya sedikit. Kalian memang guru yang memanusiakan saya. Mendewasakan saya dan mematangkan saya. Jasa kalian tidak dapat mampu dibalas dengan material oleh saya manusia yang terbatas dari itu semua. Namun saya mampu berdoa dan terus berdoa selagi saya bernyawa agar kalian dirahmati Ilahi di dunia dan akhirat.

'Jika memandang seorang manusia, pandanglah pada sudut kelebihannya. Maka dari situ akan terbit imunya yang boleh dikutip buat bekalan hidup kita. Jangan dipandang kelemahannya kerana dari situ akan timbul rasa benci dan meluat yang akan menimbulkan sengketa dan perpecahan ummah.'

Khamis, 6 Mei 2010

Matahariku.

Dahulu saya hanya nampak cantiknya bulan. Tidak pernah dipedulikan pada matahari. Baru-baru ini baru saya sedari bahawa matahari juga sebenarnya cantik dan indah. Ia bermula di awal pagi dalam perjalanan ke tempat kerja ketika matahari bangun dari beraduan untuk memulakan tugas menukar shift dengan bulan. Bebolanya yang berwarna agak merah jambu ketika mengeliat untuk memulakan tugas menampakkan matahari tidak garang seperti sediakala.

Adakala ketika saya melewati tempat yang sama ia beransur-ansur naik dengan gerakan yang perlahan. Sungguh indah. Lantas sebelah tangan mencari kamera di dalam beg untuk mengabdikan kecantikan di dalam gambar. Namun gagal. Keselamatan diri dan pemandu lain di jalanraya lebih diutamakan. Pastinya esok pasti akan bertemu lagi dengan bebola matahari itu walau dalam apa warna dan gerakan sekalipun. Lantas kerinduan terhadapnya akan terubat walau hanya selintas pandang sebelum ia naik menerangkan alam.

Maha suci Allah yang cantik. Menjadikan setiap ciptaan-Nya cantik, indah dan menarik. Cuba perhatikan pada setiap ciptaan-Nya pasti ada kecantikan samada terzahir atau tersembunyi yang perlu memakan masa mencarinya. Carilah juga kebaikan dan manfaatnya pastinya akan bertemu. Bila dijumpai kedua-duanya maka akan menimbulkan suka. Suka pada kewujudannya. Lebih menghargainya. Pastinya tiada ciptaan Allah yang dijadikan secara sia-sia. Ada manfaat dan peranan yang saling berkait dan melengkapi.

"Ermm..berapa harga bunga matahari tu ye dik?" rembang di tapak konvo, saya di gerai menjual pelbagai jenis bunga.

"Sejambak RM 5 kak, akak nak ke?" pelajar perempuan beramah mesra melayan pelanggan sambil tersenyum.

"Oklah..akak nak sejambak," minat pada bunga matahari yang tidak tahu muncul sejak bila.

"Akak tolong tulis nama dan alamat penerima di sini ya," adik itu memberi secebis kertas dan pen.

"Hehe..akak nak beli untuk diri sendiri la dik," adik itu tersenyum.

"Ohh..untuk akak sendiri..ok saya akan bungkuskan," senyumnya masih belum hilang. Barangkali rasa saya ini kekurangan kawan sehingga terpaksa membeli bunga untuk diri sendiri.

Jambak itu diletakkan di atas meja belajar. Peniup semangat jika mata kelam ketika mengulangkaji pelajaran. Penaik ceria ketika malas menguasai diri agar tekun belajar. Bukan setakat jambak itu malah kertas dinding juga bersumberkan bunga matahari. Saya suka suasana itu. Ceria. Sesuai buat saya yang sering sendirian di bilik. Nasib badan 2 tahun berturut-turut mendapat kawan sebilik berasal dari Terengganu yang akan pulang ke kampung setiap kali cuti hujung minggu.

Kebahagiaan tidak hanya terletak pada satu-satu perkara yang merupakan kebiasaan yang dimiliki ramai orang. Jika tidak dikurniai seperti orang lain. Carilah alternatif berbeza sebagai pengganti. Banyak cara untuk memiliki bahagia. Hanya diri kita yang berhak mencipta bahagia itu dengan izin Allah Taala.

Itu kisah saya di Kolej yang sudah lama ditinggalkan. Jambak itu masih ada. Sudah tidak kembang seperti dulu. Banyak helai daun dan kuntum bunganya hilang. Lekang dari tangkai plastiknya. Namun rutin tidak pernah saya abaikan. Merendam bila habuk dan kekotoran mula melekat. Menjemur di cuaca yang tidak berapa terik. Mengubah semula di dalam pasu agar nampak cantik. Barangkali rutin itu tidak akan diabai sehingga daun dan kuntumnya gugur ke semuanya. Juga sehingga roh ini masih berada dalam jasad.

'Hidup memberi lebih bermakna dari menerima. Jika semua belajar untuk memberi. Tiada yang akan rasa tersisih jika tidak diberi. Akan resah dan mencari untuk memberi.'

***Sedang belajar meggunakan kata nama 'saya' di dalam penulisan blog kerdil ini. Rasa agak janggal. Namun akan dibiasakan sehingga rasa selesa. Kesopanannya sudah terasa. Agak lembut dari segi sebutannya***

Isnin, 3 Mei 2010

Kenali musuh anda - IBLIS-


PENGENALAN DIRI

Nama penuh : Iblis laknatullah
Tarikh lahir : Sejak ia enggan sujud kepada Nabi Adam apabila disuruh oleh Allah.
Status diri : Fasiq kelas pertama.
Agama : Kufur atau kafir.
Tempat tinggal : Di hati orang yang lalai.
Kawasan / daerah : Tiada orang mengingati Allah.
Arah perjalanan : Bengkak-bengkok ( tiada haluan )
Alamat tetap : Neraka Jahanam.

STATUS PERNIAGAAN

Modal pusingan : Angan-angan kosong.
Tempat pertemuan : Pasar.
Musuh / saingan : Tiap-tiap orang Islam.
Dalil atau hujah : Fatamorgana ( maya ).
Motto : Banyakkan riba dan hipokrasi.
Uniform kerja : Segala warna
Kesukaannya : Orang yang lalai mengingati Allah.
Yang melemahkan dan menjatuhkan : Istighfar / al-Quran.
Lambang koporat : Sebarang tatu.
Pejabat : Dalam tandas atau bilik air.
Sifatnya : Muzabzab, Mengikut angin, mengikut keperluan.
Rakan-rakan kongsi : Golongan munafik, jin-jin, syaitan-syaitan.
Sumber rezeki : Harta haram.
Bilik operasi : Tempat-tempat najis atau maksiat.
Jenis perkhidmatan : Menyuruh yang mungkar dan menggalakkannya.
Arahannya : Selalu mengarahkan manusia melakukan kejahatan.
Jawatan : General Manger dari golongan-golongan 'al-Maghdubi' dan 'al-Dholin'.
Tempoh perkhidmatan : Sampai kiamat.
Hala perjalanan : Ke neraka.
Label perniagaan : Mabbaan manthura ( masuk angin keluar asap ).
Tema sejawat : Orang yang berdiam diri dari menyatakan kebenaran.
Ganjaran / gaji : Dosa dan segala jenisnya.
Kaedah komunikasi : Mengumpat, adu domba dan mengintip.
Makanan yang disukai : Daging orang mati ( mengumpat ).
Yang ditakut / dibenci : Mukmin yang bertakwa dan selalu mengingati Allah.
Daya tahan : Sesungguhnya tipu daya syaitan amat lemah.
Perangkapnya : Wanita / perempuan.
Kegemarannya : Menggoda dan menyesatkan.
Cita-cita : Supaya semua manusia sesat.
Ajalnya : Pada waktu menjelang kiamat.
Kerja yang paling disukai : Homoseks dan lesbian.
Kod isyarat pertuturan : 'Aku'
Para penghiburnya : Penyanyi yang melalaikan.
Janji-janjinya : Menjanjikan kefakiran.
Menyebabkan dia menangis : Bila mana manusia sujud kepada Allah.

Dipetik dan disusun dari kitab :

AL-WIQAYAH MINAL JIN WAS SYAITAN.

Risalah tazkirah KUSZA.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...