? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Rabu, 14 April 2010

Muram itu mendung..senyum itu pelangi :-)

"Ermm, kenapa tiba-tiba rasa happy tanpa sebab ni?" sambil menuruni tangga soalan itu bermain di minda.

Rasa gembira yang datang tanpa diundang. Sudah datang mahu dijemput agar menjadi penghuni perasaan untuk selama-lamanya. Namun itu mustahil kerana manusia itu baharu. Sedih pasti jua datang menghimpit diruang hati. Itu normal. Cuma cara setiap manusia mengendalikan perasaan yang pelbagai itu yang membezakannya.

Jika gembira perlu ditonjolkan agar tempias auranya yang indah menimpai seberapa insan sekeliling.

Jika duka perlu disorokkan agar kesuraman dan kemalapan tidak turut sama dirasai oleh insan lain.

Tempat duduk belakang kereta dibuka untuk meletakkan barang. Mata terpandang buku teks murid yang tersadai kaku. Ada kekurangan nampaknya.

"Hmm, tertinggal buku teks murid tahun 2 la," diri ini telah menjumpai jawapan.

Masalah jika tidak membawa pulang. Tekad untuk menyiapkan soalan bagi ujian kedua pada hari ini untuk diserahkan keesokkan hari. Lantas kaki melangkah naik semula ke bilik guru.

Kejauhan, retina menangkap objek beg komputer riba duduk menegak di kerusiku.

"Mujur saya tak tinggal laptop," ujarku kepada 2 orang guru yang masih menyiapkan tugasan di bilik guru.

"Haa, mujur cepat..kalau tak bilik guru memang akan dikunci sebentar lagi, jawabnya kena pi cari kunci kat pejabat pula la," kata seorang guru sambil tangan masih rancak menulis.

"Tu la kak, dah la hari ini nak balik siapkan soalan," tali beg digalas ke bahu sambil tangan membawa buku.

"Kalau macam tu, dah terlepas jauh pun mesti patah balik ke sekolah la jawabnya," bibir aku tersenyum mengenangkan perlu berpatah semula jika tayar kereta sudah bergolek sampai ke Sungai Petani. Letihnya perlu menambah 40 minit lagi masanya. Jawapannya adalah meminta bantuan kerani untuk kali kedua untuk membawa pulang komputer riba ini kerana dia juga tinggal di Sungai Petani.

"Alhamdulillah," kalimah itu yang keluar dari bibir sambil keluar dari bilik guru.

Hikmah gembira sebelum berlaku peristiwa. Sebenarnya sudah beberapa kali berlaku dalam hidup ini namun tidak diambil perhatian. Sepertimana gembira juga berlaku rasa sedih sebelum mengetahui sesuatu keadaan duka yang bakal berlaku. Namun seringkali ditepis agar tidak benar-benar berlaku. Walaupun begitu jika telah tersurat akan berlaku jua. Rentetan dari peristiwa itu adalah tarbiah sabar dan redha. Manisnya akan diperolehi apabila bersabar dengan keadaan duka yang diberikan.

'La taqaf wa la tahzan..innallah ha ma'ana'
(Jangan takut jangan sedih, sesungguhnya Allah bersama-sama kita)

Ayat Allah ini sentiasa menjadi peganganku agar hidup ini bukanlah sekadar dibiarkan perasaan takut dan sedih mengelumangi kebahagiaan. Tidak sama sekali. Kita berhak untuk bahagia ketika hidup sementara. Bahagia didunia untuk memperolehi bahagia di akhirat.

'Jika anda mampu membuat diri anda indah maka anda akan mampu melihat keindahan tiap-tiap sesuatu yang anda pandang' ~ petikan pedoman dari buku 'Be a happiest women' karangan DR A'IDH ABDULLAH AL-QARNI.

*******
'Mati..mati..mati'

Sedih dan gusar membaca status dalam laman sosial. Seseorang yang kukenal rapat. Luahan rasa seorang remaja yang putus cinta dengan seorang lelaki yang dikenali di IPTA. Mungkin itu kesan awal sebelum hati bertemu dengan hati yang sebenarnya ditetapkan oleh Allah. Namun tidak senang apabila rasa itu meletakkan seorang muslimah yang mempunyai iman mengikut perasaan sebegitu rupa. Meletakkan perisai bagi menepis nasihat. Justeru rasa sedih sehingga hendak mati itu juga yang dituruti.

Remaja hari ini meletakkan hubungan luar nikah itu satu kemestian. Keseronokkan bergelumang dengan bunga-bunga cinta di taman larangan. Apabila tercucuk duri perbalahan maka pedihnya akan dirasa sehingga ke tulang.

"Orang dahulu sampai hendak kahwin pun hanya pernah sekali bersua muka bagi mengenali paras sebelum berumahtangga. Orang sekarang ikhtilat sudah menjadi adat apabila bertemu sehingga sudah tidak ada rasa malu pada Allah Taala," bicara seorang wanita lewat petang hujung minggu lalu kepadaku.

"Zaman sekarang jika hendak berumahtangga perlu begitu. Jika tidak sampai ke tua masih tiada teman," kata seorang yang juga kukenali pada waktu yang kulupa tarikhnya.

Tiada salah untuk berkenalan. Mengenali hati budi masing-masing. Sepertimana hujah Ustaz Hasrizal dalam facebook bahawa masa itu adalah untuk mengenali dengan sekatan batas yang diletakkan Islam agar perkahwinan kelak berkekalan sehingga ke akhir hayat. Cetusan itu berdasarkan statistik perceraian yang meningkat akhir-akhir ini.

Perlu ada penyelesaian untuk setiap masalah yang datang. Kursus perkahwinan bukan sekadar penuh dengan lawak tidak beradab. Perlu ada penekanan tanggungjawab dan amanah yang diberikan oleh Allah.

'Aku terima nikahnya' dan ' Bercinta sampai ke syurga' adalah 2 buku yang puas dihadam isinya. Pengalaman bukan sekadar teori kaku yang diaptasikan oleh Ustaz Hasrizal mengajak para suami dan isteri bukan sekadar menjadikan hidup berumahtangga erti menerima yang menimbulkan rasa tidak puas hati apabila kegagalan satu pihak melaksanakan sesuatu amanah. Erti memberi itu lebih besar nilainya bukan kepada suami isteri sahaja malah antara manusia sesama manusia amnya.

Sedang mencari buku ketiga sambungan 'Bercinta sampai ke syurga.'

Isnin, 12 April 2010

Pakej perjalanan ke alam kekal

Hayati pengalaman sekali seumur hidup
BUTIRAN PERIBADI

Nama penuh : Hamba Allah
Nama gelaran : Insan
Asal : tanah
Alamat : planet bumi


BUTIRAN PERJALANAN

Terbuka kepada semua umat Islam. Anda layak menyertai pakej ini secara percuma.

Bentuk tempahan : tetap, pasti, mesti & tidak boleh diubah

Balai berlepas : kehidupan dunia

Destinasi dituju : alam akhirat

Tempoh dan jarak perjalanan : seketika cuma dan hanya beberapa meter dari perut bumi.

Jarak perjalanan
Pendaftaran/ check in : ketika dan sebaik sahaja nyawa dipisahkan dari jasad


MUATAN YANG DIBENARKAN

Kain putih berukuran 5 meter panjang
Kapas putih secukupnya
Muatan yang akan dipertimbangkan :

  • Amal soleh
  • Sedekah jariah
  • Anak-anak soleh yang mendoakan kedua ibu bapanya
  • Ilmu yang bermanfaat

* Lain-lain muatan yang ditegah adalah tanggungjawab sendiri. Barangsiapa melanggar peraturan yang ditetapkan akan dibicarakan dan didenda.

PERINGATAN PERJALANAN

Khas kepada semua penumpang. Sila ambil perhatian kerana anda akan merentasi perjalanan dengan meninggalkan segala kehidupan di dunia dan melangkah ke alam baru iaitu akhirat. Sila perhatikan ketua anda ( pilot ) atau juruterbang yang dikhaskan iaitu Malaikat Maut. Bagi anda yang masih kabur dan kurang faham. Dapatkan maklumat lanjut daripada al-Quran dan hadis Rasulullah s.a.w serta mengikutinya dengan penuh taat. Sebarang masalah dan kemusykilan, silalah rujuk kepada para cendekiawan dan para ulama'.

*************

Pagi yang agak kalut. Ketika dalam perjalanan menuju ke sekolah. Nyawa masih panjang maka terselamat. Hampir bergesel dengan sebuah pacuan empat roda. Akibat kelalaian kedua-dua pihak kerana tidak memberi isyarat arah. Malah kedua-dua berada di lorong yang tidak selari dengan arah yang hendak ditujui. Segala-galanya berlaku terlalu pantas.

Alhamdulillah masih diberi ruang menapak lantai bumi. Diberi ruang menghirup udara percuma. Melihat membirunya bumbung langit. Buat khusyuk memandang hijaunya dinding alam. Mendengar alunan beburung dan unggas berzikir. Peluang hidup bukan untuk disia-siakan. Peluang untuk memberi manfaat kepada semua makhluk tuhan. Juga peluang mengambil manfaat dari setiap makhluk yang tercipta. Malah dikutip dari kejadian, tragedi dan peristiwa.

Al-Fatihah buat mereka-mereka yang telah menemui pencipta.

Masa kita akan tiba. Kejadian ghaib itu sepertimana kelahiran dan pertemuan pasti akan tersingkap jua akhirnya. Pengisiannya adalah berusaha dan berdoa tanpa putus asa dari rahmat Allah agar menjadi yang terbaik dan mendapat yang terbaik di sisi-Nya.

Selasa, 6 April 2010

Sanah helwah..


Berkongsi rezeki yang banyak bermakna. Berkongsi yang sedikit lagi amat bermakna.

Ini adalah entri terakhir sebelum angka usia bertambah lagi setahun. Sudah bertambah tua.
Sudah bertambah matang. Semuanya dengan izin dan rahmat DIA yang memberi melalui
nikmat dan tarbiah dugaan. Juga mahu graf iman menaik tanpa ada penurunan. Juga mahu hidup bermakna dengan memberi makna kepada semua makhluk Allah. Hidup memberi lebih bermakna dari hidup yang hanya sekadar menerima.

Memberi perlindungan dan meneduhkan kepada sesiapa yang memerlukan.

Syukur ke hadrat Ilahi kerana masih digerakkan paru-paru menyedut oksigen dan
mengepamnya untuk dibawa ke organ yang lain. Nikmat yang tidak terhingga kerana sehingga saat ini semua anugerah-Nya masih mampu berfungsi mengikut aturan yang ditetapkan oleh-Nya. Nikmat bukan untuk disia-siakan. Juga bukan untuk disalahgunakan.

Memberi seberapa banyak yang mampu diberi tanpa mengharapkan balasan.

Terima kasih kepada mak yang mengandung, melahir dan membesarkan. Pengorbanan yang tidak menghitung harga bayarannya. Begitu juga cinta dan kasih-sayang yang diberi tanpa memohon balasan dengan kata-kata. Sebagaimana iklan Planta menayangkan kemesraan antara ibu dan anak membuat kek dan biskut menjelang Hari Raya. Begitu juga kemesraan bersama mak buat pertama kali membuat kuih raya ketika masih di sekolah rendah.

"Nanti bagitahu Tok Wan, ini biskut yang Kak Long buat," kata mak ketika mengeluarkan biskut pertama yang masak dari oven.

Saat yang amat bermakna.

Mak mengikat skaf di belakang agar kemas. Sebak. Walhal ketika itu masih belum bertudung. Hanya sekadar mahu ke kelab agama Islam untuk aktiviti ko-kurikulum di sekolah. Tahu keinginan anaknya ini hendak bertudung. Mak memulakan secara berperingkat agar dipakai terus. Bukan hanya sekadar keinginan sementara.

Pelukan mak ketika hendak terbang ke negeri orang tidak sama ketika pulang. Kepulangan lebih kemas dan kejap. Melepaskan rindu barangkali. Rindu yang tidak pernah dituturkan. Air mata yang tidak pernah ditunjukkan. Namun melalui pelaksanaan tanggungjawab yang tidak pernah diabaikan. Baru kumengerti bahawa selama ini ku disayangi seperti adik-adik yang lain. Namun dalam cara yang berbeza. Lebih tarbiah dan ketegasan selaku anak sulong.

Membantu itu lebih baik dari dibantu.

Terima kasih abah yang mencurah keringat demi membesarkan anak ini. Keringat yang tak dipinta setiap titik jatuhnya ke bumi untuk dibayar. Lelah yang mengharapkan anak ini bukan sekadar berjaya di dunia malah di akhirat.

Seperti air dingin menimpa kepala di tengah rembang ketika abah mengusap kepala ini sambil memberi nasihat dan doa.

Berkorban demi memberi kebahagiaan kepada yang disayang

Terima kasih buat semua yang memberi manfaat kepada diri ini. Manfaat ilmu, teladan, teguran dan nasihat.

'Sesungguhnya sahabat yang baik itu bukan yang hanya sekadar mengiyakan apa yang dikata. Namun yang memperbetulkan kata-kata yang salah dengan cara yang penuh hikmah.'

Cinta itu perlu untuk sebuah kedamaian.

Mencintai dan mengasihi sesama insan tanpa ada sekelumit rasa benci, dendam dan sengketa. Setiap mereka yang hadir adalah anugerah Allah yang perlu untuk dipertanggungjawabkan. Berterima kasih kepada setiap mereka yang hadir kerana pernah membahagiakan. Berdoa yang baik untuk mereka agar sejahtera di dunia dan akhirat.

Selamat pergi usia lamaku. Semoga pemergian diiringi rahmat dan berkah. Selamat datang usia baruku. Doaku agar datangnya juga diiringi rahmat dan berkat. Malah pengisiannya lebih padat dan mantap berbanding yang lalu.

***Masih menanti keadaan, kejadian, peristiwa masa depan yang ghaib tanpa mengabaikan hari ini yang perlu disusun dengan baik agar masa depan terbentuk juga dengan baik***

Khamis, 1 April 2010

Wanita idaman..

Wanita Idaman

Wanita idaman adalah yang mencintai agama tuhannya,
yang mengalir cinta, takut dan harap,
yang menguasai perjalanan kehidupan dari waktu ke waktu,
sehingga perjanjian di antara nyawa dan jasad berakhir.

Wanita idaman adalah wanita yang di mata dan di wajahnya,
terpancar sinar nur Ilahi,
lidahnya basah dengan zikrullah,
jasadnya bergaul dengan ibadah,
di sudut hati kecilnya sentiasa membesarkan Allah.

Wanita idaman adalah yang menutup auratnya,
dari pandangan lelaki ajnabi,
kehormatan dirinya menjadi maruah termahal nilainya,
disanjung tinggi penduduk langit dan bumi.

Wanita idaman adalah yang tak gentar sedikit pun dengan dugaan,
yang tidak gemar pada keluhan,
pandangannya hanya pada Tuhan,
Al-Quran diletakkan sebagai panduan.

Wanita idaman adalah yang bersyukur pada apa yang ada,
yang bersabar pada yang tiada,
cinta pada hidup yang sederhana,
yang tidak terpesona pada kemewahan dunia.

Wanita idaman menjadi diam pada dirinya sendiri,
menjadi pelita untuk putera-puteri nanti,
yang bakal ditakdirkan untuk menyambung perjuanganku di belakang hari.

Wanita yang diimpikan,
adalah yang mendekatkan hati yang telah jauh,
yang mengingatkan semula
kepada Ar-Rahman dan Ar-Rahim,
ketika aku tiada di sana kerana dilamar kebendaan dunia.

Sesungguhnya itulah wanita idaman hati,
yang selalu berada dalam doa,
sebagai suri hati,
dilahirkan khas buatku.

KUSZA

***********************

Menyelongkar almari buku telah menemukanku dengan himpunan helaian tazkirah yang telah dibukukan. Sepanjang bergelar pelajar barangkali ratusan helaian tazkirah diperolehi. Satu wadah peringatan yang dimainkan peranan oleh badan pelajar. Helaian yang terkandung ilmu dan pengajaran. Ilmu yang dapat dimanfaatkan. Juga dapat diperturunkan buat sesiapa sahaja. Walau hanya sekadar kertas yang setengahnya hampir lasam. Ia tetap bernilai sebagai rujukan dan panduan.

Kredit dari Allah buat penulis yang mengingatkan.

Lelaki acuan al-Quran


Lelaki acuan al-Quran

Lelaki acuan al-Quran ialah seorang lelaki yang beriman,
yang hanya disalut rasa takwa kepada Allah,
yang sentiasa haus dengan ilmu,
yang sentiasa dahaga dengan pahala,
yang solatnya adalah maruah dirinya,
yang tidak pernah takut berkata benar,
yang tidak pernah gentar untuk melawan nafsu.

Lelaki acuan al-Quran ialah lelaki yang menjaga tutur katanya,
yang tidak bermegah dengan ilmu yang dimilikinya,
yang tidak bermegah dengan harta dunia yang dicarinya.
yang sentiasa berbuat kebaikan kerana sifatnya yang pelindung,
yang mempunyai ramai kawan dan tidak mempunyai musuh yang bersifat jembalang.

Lelaki acuan al-Quran ialah lelaki yang menghormati ibu bapanya,
yang sentiasa berbakti kepada orang tua dan keluarga,
yang bakal menjaga keharmonian rumahtangga,
yang akan mendidik anak-anak mendalami islam,
yang mengamalkan hidup penuh kesederhanaan,
kerana dunia baginya adalah rumah sementara menunggu akhirat.

Lelaki acuan al-Quran sentiasa bersedia untuk agamanya,
yang hidup di bawah naungan al-Quran dan mencontohi sifat Saidina Abu Bakar as-Siddiq,
yang boleh diajak berbincang dan berbicara,
yang sujudnya penuh kesyukuran dengan rahmat Allah ke atasnya.

Lelaki acuan al-Quran tidak pernah membazirkan masa,
matanya kepenatan kerana kuat membaca,
yang suaranya lesu kerana penat mengaji dan berzikir,
yang tidurnya lena dengan cahaya keimanan,
bangun Subuhnya penuh dengan kecerdasan,
kerana sehari lagi usianya bertambah penuh kematangan.

Lelaki acuan al-Quran sentiasa mengingati mati,
yang baginya hidup di dunia adalah ladang akhirat,
yang mana buah kehidupan itu perlu dibajai dan dijaga,
meneruskan perjuangan Islam sebelum hari kemudian.

Lelaki acuan al-Quran ialah lelaki yang tidak terpesona dengan buaian dunia,
kerana dia mengimpikan syurga,
di situlah rumah impiannya,
wanita acuan al-Quran.

Badan Hal Ehwal Wanita Islam,
Dewan Tertinggi Pelajar,
Kolej Agama Sultan Zainal Abidin.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...