? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Sabtu, 27 Mac 2010

Sahak, 'Aku Hidup Dalam Iman'.

"Rindu Sahak la," langkah dihayunkan secepat mungkin kerana tidak tahan bebanan beg pakaian yang dibimbit.

"Sahak mana?" dahi sahabat itu terjerut akibat hairan yang menjalar.

"Sahak 'aku hidup dalam blues' komik Ujang," seperti kerang busuk aku tersenyum mengenakan.

"Alahai ingatkan siapa la tadi, buang karan betul la kau ni," langkahnya menyaingi sudah seperti berada dalam acara berjalan kaki.

"Ok apa, rindu pada watak kartun saja bukannya watak hidup yang membuatkan dosa bertambah merindui seseorang yang tidak halal di sisi kita," sahabat itu mencebik bibirnya ke depan beberapa inci membuatkan senyumanku bertambah mekar semekar bunga matahari di hadapan rumah nyonya di kawasan perumahanku.

"Kau jaga beg kejap, nak pergi beli bahan bacaan pengubat bosan di atas bas nanti," sambil meluruskan kakinya sahabat itu menganggukkan kepala.

Ujang, Apo, Lanun, Siswa, Fokus, Mingguan Wanita dan akhbar tabloid adalah antara sasaranku mengisi kebosanan ketika dalam perjalanan untuk sampai ke Sungai Petani. Release tension. Lari sebentar dari menghadap kitab dan buku-buku teks sekolah.

"Seronok ka majalah tu?" bertemu rakan sekelas di stesen bas bertanya tentang Mingguan Wanita yang baru kubeli.

"Aaaa..seronok mengetahui ragam kehidupan manusia yang bernama wanita," ketidakpastian pada jawapan itu.

Kenapa Mingguan Wanita? Waktu itu aku masih lagi remaja. Sebetulnya baca majalah Remaja. Namun seperti ada sentuhannya yang membuatku rasa rugi membeli. Sekadar memaparkan model-model remaja cantik jelita sebagai penghias kulit. Bertubuh langsing berbaju seperti tidak cukup meter kain. Haram tu. Sekadar mengajar teknik-teknik bersolek ke majlis-majlis yang sesuai. Tabarruj tu. Info bercouple sebelum kahwin. Valentine day pun dirai. Seperti menggalakkan pula. Mendekati zina. Haram lagi tu. Hanya ruangan kesihatan dan cerita mistik sahaja diselak ketika meminjam dari rakan.

"Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk".

Kenapa tidak diterbitkan majalah remaja memaparkan imej remaja muslim. Info berpakaian, adab, pergaulan cara Islam. Boleh juga aku beli.

Itu antara hujahku kepada rakan tadi yang mahu membayar majalah yang tidak kugemari itu. Lantas tangannya automatik meletakkan majalah itu dan menukarnya dengan malajah Mingguan Wanita. Aku hanya bercerita. Tiba-tiba dia berubah hati. Hanya seketika mingguan wanita yang terbit 2 kali sebulan itu pun kotolak ke tepi. Pening membaca pergolakan rumahtangga yang tidak pernah usai. Seperti biasa antara lelaki dan wanita saling menyalahkan. Bertukar pula ke Al-Islam dan Anis yang agak lebih sedikit harganya. Janjinya puas dapat ilmu.

"Haha..pakai tudung labuh tapi baca komik," sinis seorang Pak Cik tertawa melihatku membaca Ujang.

Pelik. Aku menutupnya dan melihat cover Din Beramboi dengan sebelah selipar di tangan. Rasanya tidak ada gambar lucah di situ. Juga tiada ayat-ayat sentimen berbaur politik yang penuh fitnah, caci dan cerca. Biarlah.

Aku suka komik. Separuh remajaku dengan komik. Membaca komik. Melukis kartun. Tidak cukup di buku kosong. Dalam buku aktiviti sekolah pun ada lakaran kartun bayanganku. Sehingga pernah ada senaskah komik hak ciptaku sendiri. Hero pastinya persis wajah Sahak. Kartunis termasuk dalam senarai cita-cita.

Semuanya bermula di rumah Mak Ngah. Aku suka ke rumah Mak Ngah. Berhari-hari pun tidak apa sebab di stor rumahnya ada timbunan komik terutama Gila-gila yang popular ketika zaman kanak-kanak. Anak-anak Mak Ngah boleh dikatakan membesar dengan komik. Namun mereka tidak menjadi kartun. Semuanya berjaya dengan bidang masing-masing. Mungkin disebabkan darah kartunis mengalir dalam tubuh mereka. Arwah Rejabhad (kartunis Gila-gila), bapa saudara mereka yang mengalirkan darah seni itu.

Berlanjutan di Mesir, majalah suara kampus setiap anak negeri tidak pernah kulepaskan untuk dimiliki. Ruangan komik di hadapan dan belakang antara yang terawal kubaca. Jenaka berbaur nasihat. Ada diselitkan ilmu. Kartun juga mampu berdakwah.

Dewasa, komik sudah lama kutinggalkan. Minggu lalu ke rumah baru rakan sekerja. Usai solat majalah Apo kepunyaan anaknya kuselak kembali. Terimbau masa remaja. Aku, dia dan volkswagen, Si Putet, Budak Hostel. Kembali terjelma dalam ingatan. Remaja yang sudah lama berlalu. Remaja yang hanya meninggalkan tapak-tapak memori atas lantai usia.

Kelebihan membaca surah ar-Rahman, al-Waqiah, al-Kahfi, al-Mulk dan Yaasin kuketahui dari komik Apo. Jika bijak, komik juga mampu menjadi wadah dakwah.

Terasa tangan ini ingin kembali melakarkan watak animasi bayanganku sendiri.

Isnin, 22 Mac 2010

Pelangi..pelangi..

"Cuba hampa tengok ada pelangi, cantiknya," telingaku menangkap butir kata murid perempuan tahun 3 dalam perjalanan menuju ke kantin.

"Mana?" sekumpulan rakan-rakannya mencari pelangi di balik awan.

"Haa, tu dia jumpa dah, cantiknya," sambil telunjuk seorang murid lain menunjuk ke arah pelangi.

Aku turut mendongak mencari pelangi yang dikatakan muncul. Walaupun hairan bagaimana pelangi akan muncul sebelum awan yang sarat memuntahkan air yang dikendongnya. Kuasa Allah apa yang hendak dihairankan. Allah kata 'kun'(jadi) 'fa yakun'(maka jadilah). Semua ini kepunyaan DIA maka DIA berhak melakukan apa sahaja. Pastinya apa yang dilakukan-Nya bukanlah sia-sia.

"Hai, jangan tunjuk nanti jari kudung," kata-kata Qasidah sama seperti yang pernah kudengar dari kawanku ketika kecil dahulu.

"Ermm..dari kecil lagi ustazah buat ujikaji tunjuk pelangi dan jari ustazah masih ada sehingga sekarang," jari telunjukku tepat dihala ke arah pelangi tujuh warna yang samar-samar tempias warnanya kerana cahaya matahari.

"Maksudnya pernyataan itu tidak benar kerana tidak ada ayat al-Quran dan hadis yang menyatakan pelangi tidak boleh ditunjuk dengan jari," Qasidah tersenyum sipu.

Terfikir. Siapakah yang membuat ayat larangan itu? Apakah sebab larangan itu dikenakan? Nampaknya perlu mencari warga emas untuk mencungkil sebab musababnya.

Orang melayu memang kreatif. Mencipta pepatah, simpulan bahasa, pantun, puisi dan syair. Menarik bahasanya. Sedap dilagukan. Enak pada pendengaran. Malah berjaya mempengaruhi generasi hari ini dengan ayat-ayat larangan seperti di atas tadi. Masih ada yang diguna pakai. Walaupun sudah ramai yang menyangkal. Sejauh mana relevennya dengan dunia hari ini.

Yakinilah sesuatu kerana Allah nescaya DIAlah yang memberi dan mengambil kembali. Benda dan perkara baharu hanyalah sebab yang tidak punya kuasa untuk mengubah sesuatu keadaan.
Agak seronok rasanya bila bercakap diselang-selikan dengan pantun dan gurindam.

Dewasa ini, aku sudah tidak terburu-buru keluar mencari pelangi selepas hujan. Dewasa yang rancak dengan aktiviti-aktiviti melangsungkan kehidupan. Dewasa lebih banyak memberi dari menerima. Wajarlah roda kehidupan ini berputar setelah ketika kecil diri ini banyak menerima. Unsur memberi dan menerima yang telah Allah tetapkan agar kehidupan seluruh manusia berjalan dengan lancar. Agar tidak ada yang jasad yang terbiar. Juga tidak ada hati yang kekosongan.

Konsep fitrah iaitu cinta yang diberi oleh Allah agar setiap hati berpaut dengan penuh kasih-sayang. Maka dengan cintalah manusia punya rasa tidak sanggup membiarkan insan lain terbiar tanpa perlindungan dan bantuan. Cinta yang diambil dari tanda cintanya Allah kepada setiap hamba yang tercipta. Maka dengan itu tiada seorang pun hamba-Nya yang dilahirkan tiada tertulis rezeki walaupun hamba itu sama sekali tidak beriman dengan-Nya. Bersyukur jauh sekali dilafazkan. Sebermula menyedut oksigen ke dalam paru-paru yang membuatkan sistem badan berfungsi memulakan kehidupan. Sehingga sistem itu terhenti secara automatik tatkala Izrail datang mencabut nyawa.

Cinta kerana Allah maka akan dibimbing oleh Allah mengikut langkah cinta-Nya.
Cinta kerana nafsu akan menurut jejak langkah syaitan yang tidak putus asa memberi tiket percuma agar keturunan Adam bersamanya di dalam neraka.


Ibu bapa mencintai anak-anak yang diamanahkan.
Anak-anak mencintai ibu bapa yang banyak berjasa.
Suami mencintai isteri dan anak-anak yang memerlukan perlindungan.
Isteri mencintai suami dan anak-anak yang yang mengharapkan perhatian.
Mencintai semua di atas selepas Allah dan Rasul junjungan mulia.
Justeru putaran akan berlaku pada keadaan yang sama dengan izin Allah Taala generasi bergenerasi.

Sebelum melakukan maksiat berfikirlah bahawa kesannya bukan sekadar pada diri sendiri yang terkena bahana. Malah berterusan memecah tembok zaman-berzaman.

'Iman tidak dapat diwarisi'. Namun kerana iman manusia terkekang dari membuat maksiat. Adakala kerana iman seseorang membuatkan orang tersedar untuk turut sama menjadi sepertinya. Juga kerana iman seseorang membuatkan hidayah diperolehi melalui usaha dan doanya yang mahu insan lain berubah ke arah kebaikan. Semuanya dengan izin Allah yang memberi. Memberi berkali-kali tanpa dapat dihitungkan dengan akal manusia yang terbatas.

Entah kenapa? Seperti ternampak bias cahaya pelangi di hujung sana. Hati sedikit berlagu riang bernada tenang.

Khamis, 18 Mac 2010

Pohon pinang @ pohon kurma?

3 kali pusingan adalah joging. 2 kali pusingan sebelumnya adalah berjalan untuk memanaskan badan. Itu tetapan yang dibuat berdasarkan kondisi badan sendiri. Udara pagi cukup segar. Walaupun cahaya matahari sudah mula sirna di dada langit. Mendongak ke atas, warna langit kebiruan bercampur sedikit cahaya tetap tidak mengurangkan indahnya. Syukur ke hadrat Ilahi mengurniakan 2 kornea untuk menatap ciptaan-Nya yang serba indah.

Kepala diturunkan sedikit.

"Aik, kenapa pokok pinang hiasan nampak seperti pohon kurma," hati tergaru hairan memandang 3 pokok pinang yang di tanam penjuru taman rekreasi itu.

"Barangkali kerana sudah lama tidak menjamah kurma agaknya," terbayang sekotak kurma yang belum disentuh tersimpan di dalam peti sejuk di rumah yang diberi Pak Su beberapa bulan lalu.

"Barangakali juga terkesan dengan video kembara seorang rakan ketika di Mesir yang sempat ditonton pagi tadi," bagi mengusir hairan pelbagai andaian mula menjadi teka-teki.


Sebut tentang kurma tiba-tiba bibir mengembang senyum sambil mata mencari pepohon pinang di sudut yang lain bertepatan kaki yang sudah jauh menapak dari tempat tadi.

'Siti Khadijah jarang sakit kerana beliau menjaga kesihatan. Antara surah yang sering dibacanya adalah surah Yusof.'

Melalui sebuah blog fakta yang baru diperolehi ini menerjah ingatan. Hasil sebuah ceramah yang ditulis kembali. Menarik. Boleh menjadi pembakar untuk meneruskan semangat menjaga kesihatan yang dikurniai. Larian makin laju. Pohon-pohon pinang itu melambaikan dedaunnya ditiup angin seperti turut sama bertepuk tangan memberi semangat.

Semangat untuk melakukan sesuatu yang baik tidak harus padam malah perlu ditiup dan ditambah kayu bagi menyemarakkan julang apinya. Semangat hanya bukan sekadar kata-kata. Namun daya usaha dan ikhtiar yang berterusan kerana Islam itu sendiri tertegak berlandaskan usaha dan ikhtiar. Seterusnya doa dan tawakal pengharapan yang benar-benar pada Ilahi.


Seorang wanita sindrom down yang mengikut ibunya. Seorang Pak Cik yang setiap hari berlari sehingga lencun t-shirt yang dipakai. Sekumpulan warga tua yang terdiri daripada kaum 1 Malaysia. Seorang uncle yang setiap hari melakukan tai-chi. Sepasang suami isteri bangsa Cina yang berjalan berpegangan tangan. Juga beberapa wajah yang kukenali sejak menjadi sebahagian daripada warga rutin di taman rekreasi yang dibina 4 tahun lalu.

Wajah yang akan kucari apabila beberapa hari mereka tidak hadir untuk memeriahkan tempat itu. Sakitkah mereka? Semoga cepat sembuh. Kemungkinan bercuti ke mana-mana. Semoga selamat pergi dan pulang.

'Jangan menjaga tepi kain orang'

Kedengaran suara melalui beberapa diskusi menyatakan bahawa pepatah ini sudah tidak releven digunakan zaman kini. Akibat masih diguna pakai maka beberapa nyawa kecil tidak berdosa menjadi mangsa penderaan. Ibu dan bapa juga sudah tidak boleh diharap memegang amanah memelihara dan mendidik anak-anak. Sama ada lahirnya anak-anak itu tidak berlandaskan cinta yang murni atau cinta itu telah reput dimamah angin waktu yang menimbulkan konflik akibat bosan dan tekanan hidup yang datang menderu.

Riwayat Mu’adz dari Nabi Sallallahhu Alaihi Wa Sallam ia berkata: Aku mendengar Rasulullah Sallallahhu Alaihi Wa Sallam bersabda: “Allah Azza Wajalla berfirman: Orang-orang yang saling mencintai kerana kebesaranku, mereka mempunyai mimbar dari cahaya, di mana para Nabi dan para syuhada’ merasa iri kepada mereka.” (HR. Tirmidzi)

Lakukanlah semua perkara niat kerana Allah Taala. Kita pasti akan diuji namun selagi kuat berpegang pada tali-Nya tidak akan tersembam dan terbenam ke lumpur dosa.

Setiap ciptaan Allah perlu dihargai, dipeliharai, diperhati agar jangan ada yang menyakiti. Tambah-tambahan pada insan lemah yang tidak ada daya mempertahankan diri. Memukul adakala perlu demi mendidik. Bukannya melampiaskan nafsu umpama kain buruk sahaja tarafnya.

Tidak layak bagi seorang manusia membenci dan menyakiti hamba lain yang dicintai Allah Taala.


Jumaat, 5 Mac 2010

Hujan oh hujan kenapa engkau tak turun?

"Ish, panas sungguh sekarang ni," telinga mendengar perbualan dua orang pak cik yang berdekatan ketika memilih buku di MPH Book Store.

"Mandi pun tidak jadi apa lepas itu panas semula," sahut rakannya yang hampir sebaya.

Rata-rata dan di mana-mana sahaja topik di atas yang sering kedengaran masa kini.

Matahari memancar terang di tengahari rembang. Tekak kering kehausan. Jika tidak dibasahkan badan akan dehidrasi. Kulit kering mengelupas. Kadang-kadang kulit kegatalan akibat debu kerana tanah yang gersang. Adakala terasa seperti berada di negara Timur Tengah. Apabila angin bertandang syukur tidak terkira dengan kunjungan seketika itu yang mengeringkan renek-renek keringat.

"Nak pasang penghawa dingin pun mahal juga, bilik tengah tu panas sungguh," beritahu seorang jiran ketika melintasi mereka pada suatu petang.

"Alangkah nikmatnya jika hujan turun dengan lebatnya pada hari ini," hati berkata-kata di tengahari di hari terputus bekalan air akibat paip besar bocor.

'Sudah jatuh ditimpa tangga'

Bertimpa-timpa bukan untuk diseksa. Nampak sahaja bertimpa-timpa namun hanya sekadar cebisan sahaja dari nikmat yang telah dikurniakan selama jantung ini berdegup di atas muka bumi ini.

Bersyukur adalah lebih tepat dalam apa sahaja keadaan. Baik ketika senang dan susah.

"Syukur ya Allah dalam kemarau masih ada rezeki yang Engkau kurniakan."

Terasa kehilangan apabila benar-benar kehilangan.

Rindu pada titik-titik hujan menimpa atap. Rindu pada deruman hujan lebat yang melimpahkan jalan. Rindu pada guruh dan kilat sabung-menyabung. Benar-benar rasa kehilangan. Sudah lama hujan tidak menampakkan rupa.

Rindu pada air di sinki untuk membasuh pinggan mangkuk yang telah digunakan. Rindu pada air yang mengalir ke dalam mesin basuh membasahi longgokan pakaian untuk diputar. Rindu pada jirusan menghilangkan daki dan kotoran untuk beribadat dalam keadaan yang suci lahiriah dan batiniah. Rindu walau hanya sehari air merajuk pergi. Juga benar-benar rasa kehilangan.

Selalu berkata apabila kehilangan. Tidak akan mensia-siakan apabila muncul nanti. Tidak akan dibaziri. Digunakan sebaik mungkin. Namun manusia seringkali leka apabila memperolehi kembali. Segala yang ditutur hanya tinggal bait-bait ayat yang pudar di atas kertas dimamah angin zaman.
Wajah itu datang dan pergi. Wajah yang tiada lagi di dunia ini. Pergi tidak akan kembali. Secara tiba-tiba rebah tanpa tanda sehari sebelumnya. Bukanlah merindui arwah kerana terlalu rapat dengannya. Cukup sekadar pernah mengenali membuatkan hati ini agak tersentuh dengan pemergian tanpa tanda itu. Kini kematian mudah meragut sesiapa sahaja apabila sampai ajalnya. Sekali rebah tidak akan bangun lagi. Terlalu mudah insan-insan itu pergi menemui pencipta.

Maka apabila kehilangan mula tertanya-tanya. Adakah pernah menguris hatinya. Adakah pernah bersalah dan berdosa walaupun tanpa sengaja. Hanya Allah dan dia yang tahu. Semoga tiada dosa yang tidak diampunkan. Semoga hidup dan mati dalam keadaan bersih.

Berbuat baiklah kepada sesiapa sahaja selagi hayat masih ada. Usirkan buruk sangka, iri hati dan umpat keji walaupun ada yang melakukan salah. Sekali lagi manusia terlupa dengan ini semua apabila dikuasai marah.

Manusia yang kuat adalah manusia yang boleh menahan marah dari pecah menjadi larva sengketa dan dendam kesumat.

'Berbaiklah selagi belum kehilangan. Usah nanti apabila kehilangan ada rasa sesal kerana tidak berbaik ketika ada.'

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...